11 skäl till varför du ska kallbada

Något som har blivit en väldigt populär trend är att vinterbada. Isbad fick ett rejält uppsving genom Wim Hof metoden flera år tillbaka som är en metod som involverar exponering av kyla, andning, fokus och meditationsövningar.

Sverige har ett växande antal kallbadande entusiaster och evenemang hålls i hela landet för att sprida kunskapen om dess hälsofrämjande effekter. Flera vittnar även om att kallbad varit en stor hjälp i att bekämpa depression och ångest.

Sveriges Utbildningsradio (UR) har gjort en dokumentär i ämnet som berättar om en kvinna som länge levt med depression och lyckats den med hjälp av att simma i extremt kallt vatten. En kalldusch eller ett isbad stimulerar kroppen att frigöra endorfiner. Endorfiner är ett hormon som minskar symptomen på depression och förbättrar känslan av välbefinnande, även kallat ”må-bra hormon”.

Gratis och naturlig resurs för att stärka hälsan

Kalla bad och naturen är en fantastisk resurs för att stärka hjärnan och kroppen. Människan lever ett allt mer stressfullt liv med jobb, familj, sociala medier, hobbys och träning. Kallbad är därför ett mycket bra och kostnadsfritt alternativ för att stärka välmåendet och hälsan.

Forskning har visat att kalla bad och duschar ökar ämnesomsättningen och stimulerar genereringen av brunt fett. Brunt fett är en specifik typ av fettvävnad som i sin tur genererar energi genom att bränna kalorier. Kalla bad och duschar är alltså ett effektivt tillvägagångssätt för människor som vill gå ner några i vikt.

Kallbad är bra för hälsan
Kallbad är bra för hälsan

Kallbad är populärt bland elitidrottare

Kallbad är ett populärt inslag för elitidrottare och motionärer för att snabbare återhämta sig efter fysisk aktivitet. Det är även en riktig immunitetsförstärkare eftersom exponering för kyla bidrar till produktionen av vita blodkroppar som skyddar mot olika sjukdomar.

Kallt vatten rapporteras öka energinivåerna då det producerar stärkande hormoner för hjärnan och kroppen.

11 hälsofördelar med kallbad

  1. Minskar inflammation i kroppen
  2. Minskar stress
  3. Förbättrar nivåer av det hälsosamma bruna fettet
  4. Påskyndar återhämtning
  5. Ökar viljestyrka och självkontroll
  6. Producerar stärkande hormoner i hjärnan och kroppen
  7. Stärker vår kraft och vårt immunförsvar
  8. Viktminskning
  9. Stärker vårt fokus och vakenhet
  10. Ökar energin och lyfter humöret
  11. Hjälper mot depression och ångest

Så här kan du börja!

Det krävs en stark vilja för att uthärda kyla under längre perioder. Därför kan du stärka din självkontroll, medvetenhet och viljestyrka genom att införliva kalla bad eller duschar i din dagliga rutin.

Ett väldigt bra och enkelt sätt för att påbörja resan mot att kallbada är att börja med kallduschar. Duscha hur varmt du vill och avsluta med 30 sekunder kallt. Du kan sedan bygga upp din uthållighet genom att öka 30 sekunder varje vecka.

Tredje veckan inleder du med 30 sekunder kallt och avslutar sedan med 1 minut kallt. Fjärde veckan startar du med 1 min kallt och avslutar med 1 minut kallt. Efter det kan du fortsätta med att kallduscha i 2 minuter och öka med 1 minut varje vecka tills du kommer upp till 5 minuter. Efter det kan du prova dig på att bada ett isbad i 30 sekunder.

KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter