Bränsleupproret: Reduktionsplikten måste bort!

Peder Blohm Bokenhielm, Bränsleupproret, om bristen på konsekvensanalys hos regering och riksdag

Vi intervjuar Peder Blohm Bokenhielm, mannen bakom Bränsleupproret – gruppen med nästan 600 000 medlemmar! Ursprungligen ett forum för människor som upprörs över hur dyrt det är att tanka bilen, men idag en maktfaktor som deltar i de flesta debatter i ämnet.

socialdemokraterna går till val
med höjda bränslepriser

Peder Blohm Bokenhielm
Sverige är ofta ett land som utmärker sig på olika sätt, numera oftast i negativa sammanhang. Vi har världens högsta bränslepriser och de bara fortsätter att stiga trots att råoljepriset sjunker – varför är det så?

– Att vi har prisökningar just nu när råoljepriset sjunker beror på tillgång och efterfrågan. Vi har en brist på raffinaderier som kan tillverka bränslet och vi har brist på biobränsle. Exempelvis har Tyskland infört reduktionsplikt och med sina 55 miljoner bilar har biobränsleefterfrågan stigit och med det även priserna.

Bränsleupproret Peder Blohm Bokenhielm
Berätta vad reduktionsplikt innebär och varför vi behöver biobränslena.

– Det är ett sätt som de använder för att försöka få ner koldioxidutsläppen med genom att blanda ut bränslet med fossilfria biodrivmedel. I Sverige har vi idag 30,5% biodrivmedel iblandat medan övriga Europa har runt 6%.

– Detta har haft en extremt negativ inverkan eftersom vi har fått ökade koldioxidutsläpp på grund av att denna inblandning av biobränsle ger ett sämre energiinnehåll i dieseln och det innebär att fordonen förbrukar mer bränsle än tidigare.

Man skyller mycket på sanktionerna mot Ryssland när det gäller prisnivåerna på bland annat bränslet men det finns ju sätt att få ner priserna snabbt, varför vill regeringen inte göra så att folk har råd att köra sina fordon?

– Jag önskar jag kunde ge ett svar där. När jag träffade Mikael Damberg för en månad sedan diskuterade vi reduktionsplikten och de olika skattesatserna. Då sa han att det är omöjligt att sänka skatten mer än vad de redan har gjort och vad gäller reduktionsplikten hänvisade han till Infrastrukturdepartementet.

– Det enda sättet att påverka priset snabbt är att ta bort reduktionsplikten.

Det är ett genomgående tema
hos vår regering att konsekvensanalys saknas

Peder Blohm Bokenhielm
Hur försvarar politikerna reduktionsplikten?

– Alla oppositionspartier är överens om att reduktionsplikten ska ner till 6%, alltså som övrig EU-nivå. Socialdemokraterna säger att de vill pausa reduktionsplikten tills kontrollpunkten efter valet i september, alltså då man tänker göra en utvärdering av hur det har fungerat. Ska den hållas kvar på samma nivå eller öka? De vill nu pausa den men för att komma i fas med våra klimatmål så kommer de vid nästa årsskifte dubblera reduktionsplikten. Så socialdemokraterna går till val med höjda bränslepriser.

Åkerier är ju hårt drabbade och även många andra branscher som lantbruk och hantverkare. Tror du att makten har en agenda med att krossa människors försörjningsmöjligheter och verksamheter på det här sättet?

– Jag tror inte de är ute efter att krossa dem men konsekvensanalysen brister. De flesta inom riksdagen är från storstadsregionerna och de tänker inte på hur dessa priser kommer att påverka exempelvis lilla Sunne eller de höga energipriserna i södra Sverige. Det är ett genomgående tema med vår regering att konsekvensanalys saknas. Inte bara inom detta område utan också inom alla övriga. Jag tror att det finns för mycket svågerpolitik där de mest ser till vad de själva tjänar på saken.

Bränsleupproret Peder Blohm Bokenhielm
Jordbrukare slås hårt av höga bränslepriser
Det här är ju något som verkligen inskränker våra friheter såsom att kunna vara självförsörjande, att kunna driva företag och även att ha möjlighet att förflytta sig. Håller du med om det Peder?

– Det gör jag absolut. I grundlagen står det att vi har rätt att bo var vi vill och ska ges förutsättningar därefter. När de förhindrar det då inskränker de på våra rättigheter.

Vilka krav har Bränsleupproret på sin lista?

– Vi har 7 krav, bland annat att reduktionsplikten ska tas bort och att bilismen ska stå för sin egen kostnad, inte andras. Men för att förenkla det så kan man säga att vi vill se sunt förnuft och en miljö- och energipolitik som är anpassad för Sverige och inte en politik som ska se bra ut för resten av världen.

– Man kan besöka vår hemsida för mer information och även bli medlem där www.bransleupproret.org samt vår Facebooksida förstås. Om 10% av Facebookgruppen blir medlemmar så skulle vi bli större än Motormännens riksförbund och det är en styrka i att vara många. Det är valår och det är nu vi är som mest användbara i politikers ögon.

Till sist Peder, du kommer närvara på Svenska Bok- & Mediemässan den 20 augusti här i Stockholm – varför tycker du det är en viktig plattform?

– Det mest väsentliga är att oavsett vilken politisk läggning man har så får din röst höras och värdesättas lika mycket som andras. Jag känner att åsikterna står i centrum, inte politisk färg, därför är det viktigt för mig att delta och det blir tredje gången nu. Det kommer säkert vara många där som inte håller med mig och många som inte jag håller med, men vi ska kunna diskutera frågor på samma nivå. Jag önskar att det politiska etablissemanget också kunde göra så.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar