Bristfällig kostnadsinformation hos tandläkare

När patienter går till tandläkaren får de ofta bristfällig information rörande priser och ekonomi för den kostsamma tjänsten.

I rapporten Tala om tänder som tagits fram av Myndigheten för vård och omsorgsanalys, framkommer det att en stor del av patienterna inte anser att de får information om rörande kostnader. Det kan handla om vilka bidrag som kan sökas och att priserna kan variera mellan mottagningar, vilket inte var femte patient känner till.

Enligt tandvårdslagen är det vårdgivaren, i det här fall tandläkarmottagningen som har en skyldighet att informera om kostnader.

Totalt har 5 200 personer över 24 år svarat på enkäten. Majoriteten är överlag nöjd med själva vården, men då tandvård ofta är en kostsam fråga kan betalningen av en räkning bli lika smärtsam som en utdragning.

En styrka som undersökningen noterat är att patienter ofta går till samma tandläkare och på det sättet har en mer naturlig dialog och får på det sättet den information som de behöver.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar