De framförda åsikterna är personliga och representerar personen, inte Frihetsnytt. Hos oss får alla åsikter komma fram, även om de är obekväma. Vi står för riktig yttrandefrihet.
I denna intervju talar vi med den professionella spåraren och före detta polisen Conny Andersson om hans nyutkomna bok En svensk indian. Där berättar han om olika spännande delar av hans händelserika liv, bland annat om hans arbete som polis, hans unika kunskap som professionell indiansk spårare och om jakten i Sverige. Detta är ett kort utdrag ur intervjun.
Conny berättar att han sedan han var fyra år gammal har haft en starkt längtan till frihet och sanning, vilket också blivit hans livsmål. Han berättar att han 50 år senare hade funnit så mycket om hur vi kan nå frihet och sanning så han ville hjälpa andra att också uppnå det. Drivkraften bakom de olika rollerna som Conny valt i livet är en längtan ifrån slaveriet.
– När jag var liten visste jag att vi levde i slaveri. Jag såg hyckleriet i vårt samhälle och jag stod liksom inte ut med det. Det var ett djupt samtal med Gud som sa att ”Conny, du måste befria dig och världen från slaveriet”.
Vad är det du ser när du spårar?
– Den indianska Apache-spårkonsten, som är den mest avancerade på jorden, handlar om att identifiera rörelser och inte bara vad du ser och hör. Lukt till exempel är en rörelse. Jag använder alla mina fem yttre sinnen, de sekundära sinnena, och sen har vi det inre, det primära sinnet som ger en känsla av närvaro. Dessa sinnen samverkar och informationen kommer in till dig som intryck och som spårare ska du samla det till en insikt. Ett fotspår till exempel är inget avtryck utan en rörelse.
Vilken är din största framgång som spårare?
– Oj, det är jättesvårt att säga. I boken tar jag upp vissa som jag jobbat med som helikopterrånet. Jag har spårat upp både rånare och mördare och bevis. Vid helikopterrånet kunde jag spåra upp människor inom ett avspärrat område som kollegorna hade missat. Då hade de sökt med insatsstyrka och hund. Där kan man med spårkonsten komplettera hundförare, insatsstyrka och kriminaltekniker. För mig är det en självklar del av polisyrket.
Du blev ju som polis utsatt för förföljelse under fyra år vilket gjorde att du mådde väldigt dåligt en tid. Vad har du tagit med dig för lärdomar av den här tiden?
– Jag har fått mycket skinn på näsan alltså, det måste jag säga. Utöver att jag fick bevis på att samhället är djupt korrumperat, så lärde jag mig hur lätt vi människor kan bli utslagna från vårt sammanhang. Hur lätt ett rykte eller en lögn och manipulation faktiskt kan slå ut, som i mitt fall, en polis. De använde sig av häxprocesser och drev i media. Hur några få tjänstemän kan utföra det här och utsätta oskyldiga människor för allvarliga rättsprocesser och till och med döma människor oskyldigt idag. Det var en chock för mig. När jag märkte att ondskan fanns inom polisen vart jag ”heartbroken”.
Den största skadan man har gjort är att man har gjort poliser så rädda
Conny Andersson
Conny, du skriver i boken att alla brott går att lösa. Är det så och varför gör man inte det då?
– Alla brott går att lösa, helt klart. Det fick jag bevis för vid många tillfällen. Det är alltid någon som sett något eller vet något och det finns alltid tillräckligt med pusselbitar i polisens alla register och system, och söker man bara tillräckligt mycket med emfas och passion kommer man hitta dem.
Du levde ju ganska farligt som polis och utmanade brottsligheten lite mer än de flesta andra poliser och hamnade i verklig fara några gånger. Var det ett dödsförakt och spänningssökande som gjorde att du utsatte dig för detta?
– Ja vi var väldigt offensiva och gjorde det som vi förstod ankom på oss. Lagrummet som styr polisens uppgifter säger att man ska förebygga, upptäcka, bekämpa och utreda brott. Att förebygga har polismyndigheten nästan helt tappat. Vi jobbade väldigt mycket förebyggande och tog brottslingarna när de var på väg, vilket gjorde att de kriminella gängen ute i förorten började hota oss. De ville tysta oss.
– Vi hade ett val – antingen backar vi undan eller så fortsätter vi göra vår plikt. Och vi kände att vi har en plikt att stå upp för det här. Vi hoppades att cheferna skulle stå upp för oss och att kollegerna skulle hjälpa oss. Med vissa undantag stod vi ganska ensamma i det här.
Du var populär i media under en tid, faktiskt efter debaclet inom polisen, och var till och med på TV4 bland annat som polisen som höll på med indianspårning. Sen blev du kastad ut i kylan igen. Vad hade du överträtt för gräns då?
– Ja i tio år var jag populär i media, mellan 2005-2015. Det var tv och radio och jag var plötsligt den ”goda polisen” igen. Det som bröt detta var att jag var väldigt tydlig i fallet med Lisa Holm. Jag var inhyrd av en advokat i det fallet och kunde bevisa att det var fel person som var dömd för brottet. Det gillades inte av den här mediariktningen.
– Jag var samtidigt också väldigt tydlig med min ståndpunkt för vargarna i Sverige. Hur tjuvjakten var en stor, etablerad tyst maffiaverksamhet. Det gillades inte heller av etablissemanget och media.
Varför är intresset för att gå kurser i din spårningskonst mycket större hos försvaret än hos polisen? Är det för att polisen inte vill ha med dig att göra?
– Oh ja, det tror jag absolut. Alltså poliser vill ha den här konsten. Jag inspirerade många av mina kolleger att spåra när jag jobbade i fält på olika brottsplatser. Men det ligger högre upp och det är de som känner sig hotade av min kunskap. Det är också där jag har avslöjat den här korruptionen som finns inom polisen. Innan jag avslöjade den var jag omtyckt inom polisen och hade väldigt högt förtroende både från chefer, åklagare och domstol.
Vad hände som gjorde att du kände att något verkligen var fel i Lisa Holmfallet?
– När det kom ut att en 17-årig flicka hade försvunnit från ett café i Blomberg, då visste jag direkt – det där stämmer inte. Jag bara visste det. I boken pratar jag om ”snutkänslan” och den stämmer nästan alltid. Det började dyka upp bevis på brottsplatsen och runt omkring, i efterhand. På platser man redan hade sökt av. Jag kände att jag behövde hjälpa till där så jag hyrde en bil och begav mig dit.
Det är mycket värre än i filmen ”Jägarna” – mycket värre!
Conny Andersson
Du är ju en stor vargvän, hur ser du på vargens rätt att finnas i Sverige?
– Vargen har ju funnits här så länge Sverige har funnits och är en del av vårt ekosystem. Den är också en topp-predator som balanserar hela naturen och därför är den så himla viktig. Vargen är det mest sociala däggdjur som finns, med de mest utvecklade familjebanden och hur de bygger sina flockar. Vargen var indianernas lärare i hur man spårar.
– För mig har det varit sorgligt att se hatet som finns i Sverige från en liten grupp människor som vill utrota den. Det bygger mycket på girighet, för vargen upplevs som en konkurrent till jakten. Jakten i Sverige är väldigt stor. Det finns en liten grupp kriminella jägare som rensar skogen på rovdjur. De gör skogen till sin trädgård och där tillåter de inga björnar, inga vargar, inga lodjur, ingen järv och inga örnar. Då skjuter man.
Det luktar maffia!
Conny Andersson
Du menar ju att en del av jakten i Sverige är som en maffia. Var kommer dessa krafter ifrån?
– Jag fick i uppdrag från Rikspolisstyrelsen att hjälpa polisen i Dalarna att förebygga tjuvjakten. Då såg jag hur djupt korrumperat detta är. Det var få poliser som vågade jobba mot brotten. En av dem fick sin bil förstörd i polisgaraget. Det finns många jägare inom polisen i Dalarna. I riksdagshuset är också tätheten av jägare stor och det finns till och med en skjutbana i källaren.
Det går ju inte att prata med dig utan att ta upp en sak, som jag tror, är en av de viktigaste händelserna i ditt liv och det är att du blev kristen för några år sedan. Vill du berätta vad det har betytt för dig?
– För mig är det livet. Det är sanningen och det är friheten och det är också meningen med livet att finna Gud. Att vara i kontakt med honom. Att välja att vara kristen är inte en religion utan en relation med Jesus Kristus. För fyra år sedan valde jag att bli kristen och när jag läste bibeln fann jag att det jag läste har funnits i mig redan från början. Det står också om det här med slaveriet och lögnen. Det har gett mig en otrolig frid och meningsfullhet.
Här kan du köpa Connys spännande bok En svensk indian.

En svensk indian
Conny Andersson
TACK C. ANDERSSON, FOR EN BRA INTERVJU.
FRIHET OCH SANNING ÄR FRÅN GUD. SÅ STÅ FÖR SANNING OCH
FRIHET OCH AVSLÖJA LÖGNEN. DET ÄR FULLBORDAT AV JESUS
KRISTUS VÅR FRÄLSARE…..(vad det än kostar att följa Honom)
VI ÄR ALLA EN ANDE FRÅN GUD OCH FÖDD SOM ETT MÄNNISKOBARN.
SÅ VI BEHÖVER GUDS ANDE SOM EN HJÄLPARE,TRÖSTARE,VÄGLEDARE,
FÖRMANARE , FÖRSVARARE, FÖREBEDJARE OCH UPPEHÅLLARE..
AMEN.
Besök gärna: http://www.restoredrepublic.co
(Trust The Plan)
Mitt inlägg är av en människa – en man av fysisk person
med små bokstäver av kött och blod med en själ.
Alltså inte av en juridisk PERSON med STORA BOKSTÄVER.
Kolla gärna med:
SWEDEN KINGDOM OF…CIK 8888 – FOREIGN GOVERNMENTS
CIK är bolagsnamnet. CIK = CENTRAL INDEX KEY
SWEDEN KINGDOM OF CIK försattes i konkurs på 30-talet.
Beteckningen COUNTRY SWEDEN, är ett kommersiellt företag
som agerar på samma villkor som företag.
Vårt födelsebevis säljs på den internationella obligationsmarknaden
som en säkerhet för det s.k. ”Nationella lån” som bolaget Sverige
påstår sig ha.
Mvh. Sven