söndag, 27 november

Därför är snacks och mellanmål helt onödigt

Det är skribenten som står för åsikterna i texten, inte FrihetsNytt. Hos oss får alla åsikter komma till tals, oavsett hur obekvämt det är. Vi står för riktig yttrandefrihet.
Det finns få saker i matväg som är mindre nödvändiga än snacks, det vill säga småätande mellan måltider. Det spelar ingen roll ifall de är påstått nyttiga eller ej eftersom de inte fyller någon som helst funktion, förutom att vara en tillfällig njutning. Genom att fasa ut denna ovana får du istället större kontroll över ditt liv samt en bättre privatekonomi.

Småätande – en onödig ovana

Denna artikel är inte tänkt att vara alltför kategorisk, även om den kan uppfattas som sådan. Den är snarare till för att kasta ljus på en av vår tids vanligaste ovanor som undertecknad anser orsaka betydligt mer skada än nytta. Särskilt idag när vi befinner oss i en metabol pandemi där de undermåliga och dåligt underbyggda råden från våra myndigheter, storskaliga livsmedelsproducenter och kändisar står som spön i backen. Råd som uppenbarligen haft en förödande effekt på folkhälsan då befolkningen blivit alltmer metabolt sjuk av att följa dem under de senaste decennierna. En utveckling som verkar ha gått i takt med det ökande småätandet eller intaget av snacks mellan huvudmåltiderna.

Då borde en av huvudprioriteringarna istället vara att få folk att äta mer näringsrikt så de behöver äta mer sällan och inte oftare än de behöver. Ifall folk var mätta och belåtna länge efter måltiderna och inte kände något sug efter skräpmat, skulle de inte behöva några snacks alls. Dock är det snacks vi ser överallt omkring oss i det överflödssamhälle som vi är uppväxta med och har vant oss vid. I kassorna vid matbutikerna, byggvaruhusen, postombuden, tobaksbutikerna, och detaljhandlarna såväl som i folks fickor och väskor. Många idag verkar vara konstant hungriga och har därför med sig frukt, nötter, chips, risifrutti, eller en bar av något slag. Annars blir de alltför hungriga och får världens blodsockerfall, vilket för övrigt är ett tecken på att man börjar bli insulinokänslig och inte är vid god metabol hälsa.

Snacks som främjar vissa intressens plånböcker

Eftersom småätandet verkar ha en så uppenbart destruktiv effekt på folkhälsan borde det, som sagt, finnas ett samhälleligt intresse av att bromsa det, kan man tycka. Det är dock inte så enkelt eftersom den storskaliga livsmedelsindustrins bästa kassakor är just snacks, flingor, gryn, pasta och andra raffinerade kolhydrater. De är billiga att producera, kan förvaras i rumstemperatur länge och har därför en betydligt större vinstmarginal än kött och mejeriprodukter. Särskilt då kolhydraterna (främst socker och mjöl) höjer blodsockret snabbt och är väldigt beroendeframkallande och gör att man behöver äta dem ofta och återkommande för att stilla sin hunger och sitt sötsug.

Intresset är därför främst att få oss att äta så mycket av den billiga skräpmaten som möjligt, gärna flera gånger per dag. Därav alla reklamkampanjer för snacks och billig massproducerad industrimat med dess raffinerade kolhydrater, fröoljor och övriga bearbetade livsmedel som utgör dem. Dessa stora konglomerat skulle ju snart göra stora förluster och få lägga ned mycket av sin verksamhet om folk var metabolt friska och bara åt 1-2 gånger per dag utan några snacks mellan måltiderna. Inte undra på att storspelarna ofta syns vid alla stora idrottsevenemang och folkfester, där de får ett gyllene tillfälle att kränga ännu mer skräpmat till lyckligt ovetande konsumenter.

Ett modernt och onaturligt fenomen

Det här med snacks är för övrigt ett ganska nytt modernt fenomen som började uppstå i sekelskiftets Amerika kring år 1900, och då var det främst glasstrutar, läskedrycker, varmkorvar och hamburgare som gjorde entré i samband 1904 års världsutställning i St. Louis. Innan dess fanns inte snacks i den form som vi känner till idag, det vill säga snabbmat eller eller hårt bearbetade livsmedel i förpackningar som massproducerats i fabriker.

Innan sekelskiftet dock, var förvaringsmöjligheterna begränsade (inga kylskåp och frysar fanns), tillgången på mat ganska skral och då åt man det som man för tillfället hade tillgång till. Vanligtvis i form av frukt, bröd eller torkat kött, ifall man överhuvudtaget hade någon mat över. Vanligare var nog att man sparade den lilla mat man hade så att den räckte så länge som möjligt. Småätandet, festandet eller frossandet var därför en lyx som bara de mest förmögna kunde ägna sig åt, därav statusen som följde av att vara fet och ha tandröta.

Det var först under det glada 1920-talet som snacks och godis började få mer spridning bland allmänheten (åtminstone i USA). En spridning som knappast avtog under den stora depressionen och det följande världskriget då uppfinningsrikedomen flödade i krisernas spår. Man ville få fram så kostnadseffektiva och förvaringsvänliga snacks som möjligt som kunde säljas till en allt större befolkning och samtidigt fylla producenternas plånböcker. Sedan dess har utbudet av snacks ökat i takt med en förbättrad teknik, snabbare transporter och en effektiviserad masstillverkning.

Idag säger sig hela fyra av fem amerikaner äta någon form av snacks dagligen, vanligtvis i form av läsk, choklad, kakor, chips, bars eller annat ultraprocessat livsmedel.
Svenskarna ligger nog inte långt efter denna siffra då vi äter mest lösgodis i hela världen och överallt har stormarknader och livsmedelsbutiker som fullkomligt svämmar över av snacks och sötsaker.

Inte särskilt konstigt egentligen då de är produkter med hög så kallad ’craveability’ eller beroendefaktor, samtidigt som vinstmarginalerna på dem är enorma. Inte undra på att det är just skräpmaten som ofta marknadsförs hårdast och till en allt yngre publik. Man vill ju gärna fånga in lojala livstidskonsumenter av sina produkter så tidigt som möjligt, medan de ännu är formbara och lättpåverkade.

5 anledningar till varför snacks och mellanmål är helt onödiga

På det stora hela anser undertecknad att snacks och mellanmål är helt onödiga i ens vardag och inte tillför några särskilda fördelar. Åtminstone så länge man är vuxen, fullt frisk och inte är gravid. Man behöver inte vara en superasket för att inse det meningslösa i att småäta mellan måltider och göra snacksen till en del av vardagen. Det handlar till om att ta kontroll över sitt liv och där är kontrollen över vad man äter (och hur ofta) en avgörande pusselbit. Det behöver inte betyda att du alltid säger nej till en fika eller tårtbit med kollegerna utan snarare om att göra det till ett trevligt undantag istället för norm.

Följande anledningar bör därför vara tillräckligt övertygande för att börja göra denna vardagliga vana till just ett trevligt undantag istället för något som du gör dagligen.

1. Det är bortkastade pengar

Tänk på den där lilla chipspåsen, kakorna, hämtkaffet & sötsaken eller nötterna som du äter fem dagar i veckan, året runt. Det kanske inte låter som mycket pengar under en vecka men utslaget över året blir det ganska stora summor, särskilt ifall du fikar utöver snacksen. Lägg därtill den sänkta produktiviteten (trötthet, försämrad koncentration, etc) som onekligen blir resultatet av allt skräp du stoppar i dig dagligen, samt alla framtida sjukhusvistelser och den urholkade livskvalitén. Det kostar på att vara sjuk och sjuk blir du genom att äta en massa onödig skräpmat mellan måltiderna.

2. Du får i dig onödig extraenergi

Den där extra chips- eller nötpåsen, eller baren som du stoppar i dig under eftermiddagen, är oftast näringsfattig energi i form av så kallade ’tomma kalorier’. Det vill säga, de innehåller mycket energi men väldigt lite näring och blir därmed bara en onödig bukfylla. En bukfylla som oftast blir svårförbränd då socker, efter intaget, snabbt lagras som kroppsfett. Ifall man inte är redo att fasta ett tag eller träna väldigt hårt, så gör man bäst i att inte stoppa i sig denna onödiga extraenergi från början. Även ifall det skulle vara något energifattigt som några morötter eller selleristjälkar så skapar de fortfarande andra problem med sina fibrer och antinäringsämnen som du inte behöver.

3. Vanan leder till fler dåliga vanor

Det finns få vanor som göder så många andra dåliga vanor som småätande eller snaskande mellan måltiderna. Det blir till en början något man gör varje eftermiddag och med tiden något man gör flera gånger om dagen, så fort hungern eller sötsuget slår till. Lätt hänt är också att man dricker någon sötad dryck till snacksen/mellanmålet och även gör den till en vana. Att inte ha kontrollen över ditt matintag ger dig därför en rad problem och svårigheter i livet, ekonomiskt såväl som hälsomässigt. Det säger sig självt att du behöver ha kontroll över maten för att få kontroll över ditt liv, annars blir du snart en slav under maten (och mycket annat) där du gör den till ett sorts nöje eller tidsfördriv.

4. Du stödjer (oftast) destruktiva krafter

Man ska veta att de flesta snacks och den typiska mellanmålsmat du ser i butiken ofta kommer från ett fåtal jättekonglomerat/företag, trots att de på ytan ser ut att vara av olika märken. Dessa företag har enorma resurser och kan lägga en stor del av dem på aggressiv marknadsföring av sina produkter. Att de i diverse reklamer påstås vara nyttiga och hälsosamma är bara ett spel för galleriet då de ofta har skickliga lobbyister inom diverse myndigheter som gärna utmålar produkterna i bästa möjliga dager. Inte nog med det, det ligger ofta starkt globalistiska intressen bakom dem, vars mål är att få kontroll över livsmedelsproduktionen. Dessa storföretag gör allt som står i sin makt för att försvåra produktionen för mindre jordbruk.
Genom att bli mindre beroende av deras skräpmat gör du både dig själv, folkhälsan och samhället en stor tjänst.

5. Du försämrar din hälsa

På det stora hela ger snacks inga hälsofördelar överhuvudtaget, åtminstone inga som jag kan komma på och som överträffar fördelarna med att avstå dem helt. Det enda du gör är att stoppa i dig extraenergi som du inte behöver och som ofta har en negativ effekt på din fysik. Inte bara genom det faktum att extraenergin är svårförbränd utan även för att det ofta är söta, inflammatoriska livsmedel som skapar småskaliga inflammationer i kroppen. Något som kan leda till betydligt värre och större krämpor längre fram. Dessutom låter du aldrig matsmältningen få vila, inte ens mellan måltiderna, vilket gör att kroppen är konstant upptagen med att smälta och bearbeta mat istället för att reparera, återhämta och bygga upp kroppen. Vill du bli en hälsosammare och mer balanserad människa gör du bäst i att hoppa över småätandet mellan måltiderna.

Skulle du göra det ändå för att du bara är så hungrig att du klättrar på väggarna, är det ett tydligt tecken på att ditt blodsocker är högt och ojämnt och att du börjar bli insulinokänslig. Med andra ord; att du inte är vid god metabol hälsa. Därför hjälper endast en kostomställning och då till en LCHF-liknande kost ifall du på sikt vill slippa dessa blodsockerfall och småätandet mellan måltiderna. Det är trots allt kolhydraterna (främst de snabba som består av enkla sockerarter) som bidrar till dessa stora blodsockersvängningar.

Därmed ska man ta katastrofala råd likt dessa med en stor nypa salt. Katastrofala i bemärkelsen att de uppmuntrar till ett ständigt ätande flera gånger om dagen. I synnerhet när argumenten är dåligt underbyggda och baseras mer på tillfälliga känslor av ”att må bra”.

Men ’nyttiga’ snacks då?

Nu säger jag inte att man aldrig någonsin ska äta snacks men att man åtminstone bör vara ytterst sparsam med dessa tillfällen och göra dem till undantag och inte regel. Just eftersom det är lätt att göra nöjesätandet till en dålig och återkommande vana.
Dock är det skillnad på snacks och snacks där det givetvis finns onyttigare och nyttigare alternativ. Vill man hålla sig till de tidigare så är det bara att söka på ”Healthy snacks” på Google och du får genast en radda med onyttiga alternativ som radar upp sig. Inte bara onyttiga utan rena rama ultraprocessade skräpet för att vara ärlig.

Mycket av det som påstås vara nyttigt är det inte alls. Inte ens ifall det består av frukt och grönsaker då dessa ger kroppen betydligt fler problem än de löser, plus den onödiga extra-energin. Vill man trots allt äta någon typ av nyttiga snacks, bör man istället rikta in sig på kokta ägg, makrill, sardiner, salt sill, eller en bit torkat kött. Det vill säga, kött, fisk eller ägg i någon form. Även en bit opastöriserad, högkvalitativ ost eller korv kan också gå bra. De har alla ett lågt sockerinnehåll, har gott om bra fettsyror och höjer inte blodsockret särskilt mycket. De ger alla energi som räcker väldigt länge och gör att man sällan kommer att behöva konventionella snacks eller mellanmål överhuvudtaget.

Även för växande barn är jag tveksam till nyttan av snacks och mellanmål då de främjar ett småätande mellan måltiderna istället för att se till att de får i sig tillräckligt med näringsrik mat till frukost och lunch. Livsmedlen som barn äter till mellanmål är ofta kolhydratrika, ger blodsockersvängningar och ett ökat sötsug. Ett sötsug som tog mig själv många år att bli kvitt och där grunden till det lades i samband med barndomens söta mellanmål.

Ta kontroll över maten istället

Att göra sig fri från snacks, mellanmål och onödigt småätande är faktiskt livsviktigt för har du inte kontroll över maten du äter så kommer den snart att ta kontroll över dig. Det här är bland det absolut svåraste att kontrollera i ditt liv eftersom mat är livsviktigt och samtidigt så oerhört gott och tilltalande på många sätt. Det är lätt att fastna i fällan och ovanan av småätande men jag har några konstruktiva förslag på hur du kan mota denna ovana i grind:

  • Ät på ganska bestämda tider och inte mellan måltider
  • Skär ned på kolhydraterna (i synnerhet de snabba) och håll dem till ett minimum. Är du inne på en LCHF-liknande kosthållning kommer sötsuget och aptiten mellan måltiderna definitivt minska.
  • Börja periodfasta eller med andra ord: Ha ett ätfönster på max åtta timmar/dag och fasta under resterande timmar. När du känner hur gott denna vana gör dig, kommer du inte heller känna något behov av småätande mellan dagens två måltider. Denna rutin underlättas betydligt av att äta en LCHF-liknande kost då den inte ger stora blodsockersvängningar.
  • Fokusera istället på den näringsrika maten under dagens måltider. Det kommer att minska ditt sug efter snacks och onödiga sötsaker mellan måltiderna.
  • Kasta ut alla snacks och sötsaker från ditt kök ifall du inte kan kontrollera intaget av dem.
  • Ta för vana att istället unna dig lite snacks som belöning på någon middag, fest eller annat högtidligt tillfälle.
  • Kom ihåg att det går att fika utan att behöva äta något till. Det är väl mer drycken och den sociala gemenskapen som räknas?
  • Tänk på vilka krafter du stödjer genom att köpa massproducerad skräpmat eller snacks.
  • Försök också att tänka på den framtida belöning du uppnår genom förbättrad hälsa, ekonomi och kontroll över matintaget varje gång du avstår småätandet.

Skribent: Alexander Söderberg
F.d. elitidrottsman och analytisk kemist





Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar