De svenska tidningarnas möjligheter att få in pengar genom annonsförsäljning kommer att falla stort under 2024. Enligt prognosen kommer var fjärde annonskrona att försvinna. Detta gör nyhetsmedierna desperata efter jakten på att få in pengar till sina verksamheter.
Annonsintäkterna för de svenska nyhetsmedierna har de senaste åren störtdykt. Mellan 2008 och 2022 minskade dessa intäkter med 62 procent, från 12,2 miljarder kronor 2008 till 4,6 miljarder kronor 2022. Men tappet kommer att bli ännu större det kommande året, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Enligt prognosen kommer annonsintäkterna att sjunka med 18,4 procent från 2022 till 2023. Från 2023 till 2024 kommer det att sjunka med ytterligare 8,9 procent. Det innebär att på två år har 25 procent av annonsintäkterna försvunnit för nyhetsmedierna, vilket motsvarar var fjärde krona. 2024 beräknas annonsintäkterna vara nere på 3,4 miljarder kronor.
Enligt Journalisten är orsaken dels den pågående lågkonjunkturen, samt att det pågår stora strukturomvandlingar på den svenska mediemarknaden, samt att de betalväggar, som många medier använder, begränsar hur många personer som nås av annonserna. Istället börjar annonsörer söka sig till plattformar som Google och Facebook.
Detta är ju glädjande nyheter.
Må Bonnierpressen utarmas ordentligt . Må ägarna ruineras !!!
Aftonbladet är ännu värre. Obegripligt att någon betalar 31 kr för ett ex. Det är faktiskt ett mysterium.