Effektivisering med e-handel? Vart fjärde paket går i retur

Var fjärde försändelse som skickas med postorder i Tyskland returneras helt eller delvis till avsändaren. Svenskar föredrar fysiska butiker, men de som handlar på nätet returnerar varor i samma utsträckning som tyskarna.

Problemet uppmärksammas idag av luxemburgska tidningen Wort som pekar på att effektiviseringen i att folk beställer hem varor istället för att gå till en fysisk butik kanske inte är så effektiv trots allt.

”Fram- och tillbakaskickandet kostar miljarder, har forskare räknat ut – och CO2-utsläppen motsvarar 400 000 bilar”, konstaterar Wort.

Förra året beställde folk i Tyskland varor för 99 miljarder euro på nätet, men vart fjärde paket skickades tillbaka med alla eller en del av varorna, enligt ekonomer vid Universitetet i Bamberg. Totalt 530 miljoner paket returnerades, vilket gör Tyskland till ”Europamästare i returer”, förklarade forskarna.

Returerna är ett ”klimatproblem”, uppger forskargruppen enligt Wort. ”Uppskattningsvis 795 000 ton CO2 beror på returer i Tyskland 2021” – ungefär lika mycket som 6,6 miljoner bilar som kör från München till Hamburg. Men mindre än fem procent av företagen mäter utsläppen från returer.

Svensken föredrar fysiska butiker

Enligt forskare vid Uppsala universitet och Högskolan i Skövde är andelen paket i retur ungefär densamma i Sverige som den är i Tyskland. Enligt en undersökning från PostNord, som citeras av den sistnämnda studien, returnerades en fjärdedel av alla produkter som handlades på nätet i Sverige under 2013.

Totalt sett är dock e-handeln betydligt mindre omfattande i Sverige – enligt Forskning & Framsteg (2019) är det omkring 3,3 miljoner varor per år som går i retur, vilket alltså är mindre än en hundradel av de 530 miljonerna returer hos ”Europamästaren” Tyskland. Även om den svenska statistiken är ett par år äldre och e-handeln vuxit kraftigt sedan dess – särskilt under den så kallade coronapandemin – tycks det alltså som om svenskarna fortfarande är mer benägna att handla i fysiska butiker.

Dagens Handel (2020) uppger att statistik från tidigare år har visat att returnering inom e-handel är det mest växande under 2019 i jämförelse med returer gjorda i fysisk butik, där man har möjlighet att ”känna och klämma” på varorna innan man köper.

KATEGORIER

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar