Priserna för att ladda elbilar chockhöjs och något tak finns inte
Både Mer Sverige och E.On kommer höja sina priser för publik elbilsladdning i november, uppger Dagens PS. För Mer Sverige går priset från 1,25 kr/kWh till 4,25 kr/kWh och för E.On handlar det om en fördubbling av priset, skriver Realtid.
EU-medlemskap huvudorsaken
Produktionskostnaderna för svensk el har inte stigit nämnvärt trots regeringens satsningar på att fasa ut robust kärnkraft mot sporadisk vind- och solkraft. Fortfarande består totalt 73,3 procent av Sveriges elproduktion av vattenkraft (42,5%) och kärnkraft (30,7%) och Sverige är en stor nettoexportör av elkraft.
Det är istället på grund av en uppgörelse med EU som delar av Sverige spås få astronomiska elpriser under den kommande vintern. Dessa kommer att betalas av privatpersoner och företag medan de stora vinster som elproducenter kan göra ansamlas i statliga Svenska Kraftnät. I praktiken blir det alltså som en saftig extraskatt svenskarna tvingas betala, pengar som staten sedan eventuellt kan välja att helt eller delvis – på nåder – dela ut till folket eller företagen i form av krisbidrag och liknande åtgärder.
Staten ger subventioner
Staten har en historia av att använda pengar för att dirigera bilisterna i olika riktningar, vilket ofta ger negativa konsekvenser för dem som nappar. Under 00-talet har man exempelvis erbjudit 10 000 kronor till den som köper en etanolbil, vilket kostade skattebetalarna hundratals miljoner, men efterfrågan blev ändå i slutändan så låg att tillverkningen lades ner vilket lett till ökade verkstadskostnader med mera.
Dieselbilar, som är mer bränsleeffektiva än bensin, missgynnas i beskattningen eftersom staten på det sättet maximerar sina inkomster. Tidigare skyllde man på att diesel var mer miljöfarligt än bensin, men efter att
Att Miljöpartiet skulle lyckas driva igenom sina ”fagra löften” om höjda subventioner förefaller osannolikt med tanke på valresultatet. Men redan nu lockar myndigheterna med 60 000-70 000 kronor i ”klimatbonus”. Risken är enligt bedömare att den som inte betänker att sådana subventioner är en tillfällig punktinsats riskerar att bli lurad.
En elbil har i teorin kapacitet att även ha lägre underhållskostnader och högre livslängd än en bränsledriven bil, men i praktiken har utvecklingen inte hunnit dit ännu. Även Tesla-grundaren Elon Musk säger att teknologin måste få fortsätta att utvecklas i många år till innan vi på ett hållbart sätt kan fasa ut fossila bränslen.
Än så länge är det fortfarande billigare milkostnad för elbilar, uppger Dagens PS – för dem som har råd att betala själva bilköpet vill säga.