Eritrean om festival – Vill vara bland de som ser ut som en själv

Eritreaner som är bosatta i Sverige ser inga problem med att konflikter från deras hemland förs med till Sverige. Den omtvistade festival som var orsak till upploppet på Järvafältet spelade även en viktig roll för eritreaner: man får vara bland sina egna.

Händelserna på Järvafältet i norra Stockholm den 3 augusti, då eritreaner som är motståndare till hemlandets styre, attackerade en festival som anklagades för att ha kopplingar till styret i hemlandet, har resulterat i en omfattande diskussion om problemet med att olika invandrargrupper tar med sig sina konflikter från hemlandet till Sverige och därmed drar in svenskarna i konflikterna.

Trots att varken Sverige eller svenskarna har några kopplingar till bland annat den eritreanska konflikten, så anser företrädare för gruppen att det är självklart att Sverige ska involveras i dessa frågor.

– När man kommit till Sverige har man rätt att demonstrera. Man har också rätt att straffas om man begår brott. Våra konflikter kan inte bli mindre betydelsefulla för att vi har rötter någon annanstans, säger Vanessa Tsehaye, kampanjansvarig för Afrikas horn på Amnesty International, till Dagens Nyheter (DN). Hon var en av de som omhändertogs av polisen efter att ha deltagit i motdemonstrationen mot festivalen.

Vill umgås med de som liknar en själv

En som däremot är för den eritreanska kulturfestivalen och inte tar ställning till anklagelserna om de politiska kopplingarna till hemlandet, är Fthawi Mehari. Han var på väg till festivalen med sin fyraårige son när kaoset bröt ut. För honom handlade inte festivalen om politik, utan om att bevara den etniska eritreanska identiteten och föra den vidare till sin son.

– Festivalen visar en stolthet över vår kultur, vårt arv. Förra året var första gången min son förstod att vi var på ett eritreanskt evenemang. Det fanns bara människor som såg ut som honom, det händer inte ofta.

Dubbla måttstockar

Kulturfestivaler som bejakar den etniska identiteten hos invandrargrupper, som uttryckligen vill umgås med medlemmar ur sin egen grupp, ses inte som några problem av det svenska etablissemanget. Det finns även grupper som får skattemedel för att gynna detta arbete. Bland annat finns Eritreanska Riksförbundet, som samlar flera eritreanska föreningar i Sverige.

I organisationens stadgar finns följande två punkter högst upp:

  1. Att tillvarata eritreanernas intresse i Sverige.
  2. Att organisera eritreanerna i Sverige inom en gemensam rörelse inriktad på att bättre framföra och försvara deras gemensamma kulturella, sociala och allmänpolitiska intressen i Sverige

Däremot brukar det låta annorlunda när det kommer till svenskar. En sådan organisation är Det Fria Sverige, som är en etnisk intresseförening för svenskar. Föreningen beskriver sig själv bland annat på följande sätt:

”Det fria Sverige är en intresseförening för svenskarna, den svenska kulturen och den svenska särarten. Föreningen vilar på traditionell grund och är frihetligt nationell. Föreningen styrs genom sina aktiva medlemmar på demokratiskt vis.”

Skillnaden mellan dessa två är att Eritreanska Riksförbundet kan ses som kontroversiellt på grund av sina kopplingar till det politiska styret i Eritrea. Men den etniska inriktningen ses däremot inte som ett problem. Det Fria Sverige däremot, kallas för ”högerextremt” och ”rasideologiskt” av bland annat den åsiktsövervakande organisationen Expo, vars åsikter okritiskt förs fram i etablerad media.

”Sköt hemlandets konflikter i hemlandet”

Frihetsnytts chefredaktör Victor Eriksson ser inget konstigt med uttalandet om att vilja umgås bland folk från den egna etniska gruppen:

Det är svårt att ta ställning till konflikterna som präglar Eritrea, liksom så många andra frågor som egentligen inte rör svenskarna. Men det som nu framkommer i DN:s artikel är dels det naturliga i att man vill vara bland de som ser ut som en själv, talar samma språk, har samma kultur och på alla möjliga sätt signalerar att det rör sig om personer som man kan relatera till och undermedvetet vet hur de fungerar.

Det är heller inte konstigt att man vill fortsätta att driva frågor som rör den etniska gruppen och hemlandet. Det som däremot är både anmärkningsvärt, och väldigt fräckt, är attityden att de ska ha rätt att dra in svenskarna i deras interna angelägenheter, leva rövare på svensk mark och ta resurser från det svenska samhället.

Är ni i Sverige så löser ni era tvister internt, på ett fredligt sätt. Börjar ni härja så är det polisens uppgift att hindra det från att eskalera. Klarar ni inte av det, så är det både bättre och lättare att ta konflikten i hemlandet eller i närområdet, som Etiopien, där det sannolikt har större effekt att kämpa mot det som är politiskt fel i hemlandet.

KATEGORIER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

2 KOMMENTARER

  1. Chefredaktören talar väl.

    Min mening är att både etiopierna mot regeringen och etiopierna för regeringen har förverkat sin rätt att vara u Sverige. Även regeringensetiopierna eftersom de sannolikt har ljugit om att de tvingats ”fly” från hemlandet.

    Efter kravallerna mellan iranier för resp. emot Khomeini på 80-talet förklarade en polisman som jag kände att denna dag var hans finaste dag som polisman och som människa. De hade just fått ut nya, långa hickorybatonger och polismannen hade slagit iranier för Khomeini och iranier mot Khomeini.
    Även polishundarna var helnöjda med dagen – de hade bitit iranier mot Khomeini, iranier mot Khomeini och även polismän.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter