måndag, 26 september, 2022

EU: Bilar ska fart-spärras vid tillåten hastighet

Bryssel friserar statistik för att motivera detaljkontroll av bilister

Ett nytt EU-direktiv för detaljkontroll av medborgaran trädde i kraft den 6 juli. Alla nya bilar måste måste från och med 2024 hålla reda på vart du kört och dessutom vilken hastighetsgräns som rådde där du körde. Dessutom måste bilarna utrustas så att de i realtid kan hindra dig från att köra i högre fart än vad som är tillåtet.

Det obligatoriska systemet registrerar allt som övergår tillåten hastighet. Bilen åstadkommer sedan ljud- eller och vibrationsvarningar eller bromsar själv in automatiskt. I ett första steg kommer fortkörning fortfarande vara möjlig genom att trycka gaspedalen djupare eller genom att stänga av funktionen. 

Liksom de omfattande frihetsinskränkningarna och registreringarna i samband med covid19 motiveras kravet på bilförmynderi med att EU oroar sig för att medborgarna hälsa. EU-kommissionen påstår att 30 procent av alla olyckor sker pga alltför höga hastigheter. Denna märkliga uppgift är av allt att döma lika bedrägligt tillkommen som de påståenden som spreds från officiellt håll under den så kallade pandemin, där man låtsades som om alla dödsfall, inklusive fallskärmsolyckor, skottskador och cancer, där patienten varit coronasmittad berodde på covid 19.

  • Mätningar av farten i Stockholms nybyggda genomfartstunnlar visade att medelhastigheten i tunnlarna ligger över den tillåtna hastigheten. På de många vägar där hastighetsgränsen är så låg att bara ett fåtal bryr sig om den kan en kreativ myndighetsperson räkna i stort sett alla trafikolyckor som orsakade av alltför hög hastighet.
  • I Transportstyrelsens statistik framgår inte orsaken till de dödliga trafikolyckorna. Men en rapport från Finlands motsvarighet, som publicerades i Hufvudstadsbladet, tyder på att högfartsolyckorna står för en försumbar del av dödsfallen.
  • Enligt uppgifter i körkortsutbildningen är orsakerna till dödolyckor i trafiken fördelade över en rad andra orsaker. Hög fart nämns inte.

Behöver världens säkraste bilister en statlig överrock?

Med tanke på att alla liv är ”lika värda” frågar sig bedömare varför våra myndigheter riktar sina insatser endast mot de europeiska bilisterna. I statistiken över trafikdödsfall per capita intar de europeiska länderna bottenplatserna. Särskilt när det gäller Sverige är bilförarna mycket säkra – även i jämförelse med välutvecklade länder som USA och Ryssland. Amerikanska och ryska trafikdödade per år och tusen invånadre är 0,10 respektive 0,14, jämfört med Sveriges 0,04. Svenska bilförare kör alltså ca. 3 gånger säkrare än amerikanska och ryska – trots att USA har lägre hanstighetsgränser än Sverige. När det gäller indiska, kinesiska och braslianska bilförare är det ytterligare flera gånger värre ställt – allt enligt statistik som publicerats i bland annat Teknikens Värld och Nyheter24. Befolkningssiffrona för Frihetsnytts per-capita-beräkningar är tagna från Utrikespolitiska Institutet.

Bedömare menar att frågan om detaljövervakning av svenska bilar inte är någon folkhälsofråga utan en frihetsfråga.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar

00:04:14

Nyhetssändning 22 september

Nya sanktioner mot Ryssland