torsdag, 6 oktober, 2022

Faktakoll: Ledde ”44 procent” av graviditeterna i Pfizer-studie till missfall?

Falska uppgifter publicerades av vaccinskeptiska Daily Clout och spriddes sedan vidare i sociala medier. Andra vaccinskeptiker pekar på att det skadar rörelsens trovärdighet om man inte rättar felaktiga uppgifter.

”Multipla graviditeter i en Pfizer-studie ledde till missfall. Pfizer omklassificerade dem på ett missledande sätt” lyder rubriken till en artikel av den anonyma vaccinskeptikern Berberine som publicerades på Daily Clout den 12 augusti. Bakom Daily Clout står den välkända feministiska vaccinskeptikern Naomi Wolf som spridit samma uppgifter.

I texten hävdas att ”44 procent” av de kvinnor som blivit gravida under studien drabbades av missfall, en siffra som sedan spritts vidare av andra vaccinskeptiker. Det hävdas också att Pfizer försöker dölja missfallen genom att omklassificera dem som ”recovered/resolved adverse effects”.

”Inte bara förnekar Pfizer alla vaccinrelaterade dödsfall och hävdar att de har andra orsaker, de kategoriserar också förlusten av en bebis som en ’resolved adverse effect’ – som en tillfällig huvudvärk”, skriver Daily Clout.

Granskning visar grova felaktigheter

Andra vaccinskeptiker tyckte dock att påståendena lät ”lite för mycket”. En diskussion bröt ut i kommentarsfältet på Daily Clout där man kunde konstatera att siffran 44 procent var på tok för hög och att det som mest snarare handlade om strax under 20 procent – vilket är i den övre delen av ”normalfördelningen” då 10-20 procent av samtliga graviditeter slutar i missfall.

Den påstådda ”omklassificeringen” visade sig även det vara en anka – i vissa sektioner av Pfizers rapport har missfallen klumpats ihop med andra ”adverse effects” för statistikens skull, men Pfizer har inte försökt dölja missfallen då de tas upp som just missfall i andra sektioner.

Vaccinskeptiska The Naked Emperor gjorde en ordentlig granskning och kom fram till att det handlar om 18 procent totalt. Han påpekar att det fortfarande finns frågetecken kring Pfizers studie, men manar vaccinskeptiker att skärpa sig så att man inte förstör sin trovärdighet genom att sprida felaktigheter.

The Naked Emperor avslutar:

Jag säger inte att Naomis påstående var desinformation eftersom vi alla gör misstag. Men när misstag görs och pekas ut, måste de rättas offentligt. Det finns massor av verkliga tveksamheter i datan att rapportera om, och att upprepa falska påståenden försvagar bara dessa rapporter och ger ammunition till dem på andra sidan av debatten.”

Även Phil Kerpen har rättat påståendet. Naomi Wolf/Daily Clout har till sist rättat sin artikel och länkat till The Naked Emperor och Phil Kerpen, men får fortfarande kritik i kommentarsfältet för att inte ha gått ut med rättelsen offentligt.

Det är fortfarande oklart hur Pfizer tvärsäkert kunnat stämpla missfallen som ”icke vaccinrelaterade” och få FDA och CDC att acceptera detta. Dessa poänger i Daily Clouts artikel kvarstår. Men det dramatiska och felaktiga påståendet om ”44 procent” – som var huvudpoängen i artikeln och spreds vidare i sociala medier – är alltså falskt.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar