Fantasifulla teorier om Tucker Carlsons avskedande

Världspressens kommentatorer tävlar med varandra om att presentera teorier om varför Tucker Carlson plötsligt avskedades i måndags. Möjligheten att den finansiella eliten skulle ha haft med saken att göra lyser helt med sin frånvaro i de tidningar som kontrolleras av – den finansiella eliten.

I måndags publicerade Fox News meddelandet att bolaget och dess ledande nyhetskommentator Tucker Carlson plötsligt ”beslutat att gå skilda vägar”, vilket Frihetsnytt rapporterade om.

Eftersom det ligger i farans riktning att Fox News på något sätt tvingats till åtgärden, väcker händelsen stort intresse. Samtidigt som politiker vid olika högtidstal talar varmt om ”oberoende massmedier” är det oklart vad som egentligen menas med ”oberoende”.

De flesta massmedier är privatägda och som sådana tämligen oberoende av politiska beslut. Men alla världens mediekoncerner är direkt eller indirekt kontrollerade av den starkt politiserade finansiella eliten, något som kartlagts i filmen ”Makthavarna du aldrig valde”.

Därför ställs frågan allt oftare hur politiskt oberoende de stora redaktionerna egentligen är. I nämnda film visas att likriktningen och självcensuren är lika stark i västvärldens massmedier som den någonsin varit i kommunistiska länder och andra diktatursystem. Detta problem kommer återigen på tal i samband med Fox News beslut, som vid en första anblick är ekonomiskt oförsvarligt.

Sydney Powell, en ”fitta” enligt Tucker Carlson. Stillbild.

Officiella konspirationsteorier

Brittiska The Guardian för fram en rad teorier om varför Fox News Corporation sparkat programledaren, trots att han genom sin popularitet stod för en stor del av bolagets annonsintäkter:

  • I ett privat SMS-meddelande till en kollega hade Carlson använt ordet ”cunt” (fitta) angående en av Donald Trumps advokater, Sydney Powell.
  • Guardians andra anklagelse baserar sig på uppgifter från en före detta medarbetare på redaktionen, Abby Grossberg. Grossberg stämmer Fox News eftersom personer som arbetat på nyhetsredaktionen, i privata samtal, skulle ha talat respektlöst om ett antal kvinnliga politiker. Stämningen är uppenbart ogrundad och innehåller inga anklagelser mot Tucker Carlson själv. Tucker Carlson har förvisso haft samröre med sina arbetskamrater, men det har även Abby Grossberg haft i egenskap av deras arbetskamrat. Svenska Dagbladet för fram Grossbergs oseriösa stämning som ett troligt motiv för Fox att avskeda Carlson.
  • Guardians tredje anklagelse mot Tucker Carlson grundar sig på en åtta år gammal episod med en annan kvinna vid namn Amy Spitalnick, chef för den judiska lobbyorganisationen Bend the Arc. Denna dam hade fått ett e-postmeddelande från Tucker Carlsons bror Buckley Carlson, där hon fick veta att hon var en ”gnällig, självrättfärdig slyna”. Att döma av The Guardians artikel stod Tucker Carlsons e-postadress på kopieraden. När Tucker avkrävdes en kommentar om Buckleys meddelande förklarade den förstnämnde att han talat med sin broder om saken. Han kunde försäkra att broderns meddelande till Spitalnik var välmenande – “I just talked to my brother about his response, and he assures me he meant it in the nicest way.

Jättetvist med Sorosanknutet rösträkningsbolag

Denna tidning och en stor majoritet av USA:s republikanska väljare gjorde bedömningen att Joe Bidens seger över Donald Trump i det sistlidna amerikanska presidentvalet berodde på valfusk. Även Tucker Carlson.

Frihetsnytt rapporterade bland annat om hur företaget Dominion Voting Systems, som räknar rösterna i de flesta amerikanska delstater, har tekniska system som är vidöppna för manipulation. Dominion Voting Systems har starka band till Clinton Foundation, en organisation som leds av Hillary Clinton, den presidentkanditat som Donald Trump besegrade i föregående presidentval. Bolaget delar dessutom styrelseordförande med George Soros’ Open Society Foundation – allt enligt CNN.

Dessa omständigheter ledde till att flera kommentatorer på Fox News, inklusive Tucker Carlson, mer eller mindre öppet anklagade Dominion Voting Systems för medhjälp till valfusk. Frågan om valfusk blev emellertid aldrig rättsligt avgjord.

Samtliga domstolar inklusive högsta domstolen vägrade ta upp frågan till prövning, trots att till och med delstaten Texas var en av kärandena. Detta satte Fox News i en besvärlig juridisk situation. I Sverige kan endast privatpersoner stämma för förtal och ärekränkning – men lagstiftningen i USA är mer flexibel.

Dominion stämde Fox på 1,5 miljarder dollar i en tvist som pågått i drygt två år. Parterna förlikades i förra veckan på mindre än halva summan – och Tucker Carlson fick beskedet att han var avskedad några dagar efter att förlikningen offentliggjordes.

Att Carlsons entledigande ingick bland de villkor som Dominion Voting Systems ställde i sin förlikningsförhandling ter sig som en åtminstone lika realistisk teori som de teorier som presenteras av Guardian och Svenska Dagbladet.

Donald Trumps advokat Rudy Giuliani presenterar inledningen av sina anklagelser om valfusk.

Blackrock och den finansiella eliten

Frihetsnytt har tidigare framfört möjligheten att Blackrock, ett starkt politiserat kapitalförvaltningsbolag, kan ha påverkat Fox News till nackdel för Tucker Carlson och hans miljoner tittare. Blackrock meddelade nyligen att de mångdubblat sitt aktieinnehav i Fox News Corporation. Kapitalförvaltaren har under många år visat sin starka ambition till politisk styrning av de företag de investerar i.

  • Blackrock är starkt engagerat i Ukrainakriget och har en uppgörelse med landets president Volodomyr Zelenskyj om att ”återuppbygga” landet efter en tilltänkt seger i det pågående kriget mot Ryssland. Tucker Carlsons kommentarer om kriget är kritiska till USA:s roll som pådrivare och finansiär i kriget.
  • Tucker Carlson är kristen och har en traditionell syn på mannens och kvinnans roller. Han lägger tonvikt på manliga dygder. I en film som han gjorde i början av 2022, ”The end of men”, refererar han till det manlighetsideal som rådde på 1960-talet under president John F. Kennedys tid. Denna film har väckt ont blod i den finansiella eliten, som kräver att medierna istället framhåller mer innovativa könsidentiteter. Detta har föranlett att filmen placerats i en medieskugga i alla mediabolag och internetplattformar där Blackrock har inflytande.
  • Blackrock och den internationella påverkansoperationen WEF har återkommande uttalat stöd och entusiasm för coronarelaterade kontrollåtgärder, utvidgad makt för överstatliga organisationer samt påtvingad massvaccinering. Tucker Carlson har konsekvent varit motståndare till Blackrocks frihetsbegränsande agenda.

ADL – ”USA:s Expo”

Tucker Carlson är stor Israelvän och har inte i något sammanhang citerats med något negativt omdöme om varken israeler eller andra judar. Trots detta är Carlson uppenbarligen ”antisemit” i betydelsen ”någon som judar tycker illa om”.

Jonathan Greenblatt, ordförande för ADL som är USA:s ledande organisation för judiska intressen, har enligt egen uppgift länge fordrat att Tucker Carlsons röst ska tystna. Bland Tucker Carlsons ”förseelser” räknar Greenblatt upp oro för ett pågående befolkningsutbyte, där migrationspolitiken leder till att människor av europeisk härkomst sakta försätts i minoritet.

Bland de mest förtjusta gratulanterna till beslutet om att tysta Tucker Carlson var, inte oväntat, kongresskvinnan Alexandria Ocasio-Cortez. Tucker Carlson har vid flera tillfällen betecknat henne som ”dum”. Om det ligger någon sanning i denna beteckning lämnar vi åt läsarna att avgöra efter att ha tagit del av damens uttalande.

/

KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

3 KOMMENTARER

  1. Billy Graham var en amerikansk evangelist som nådde stora framgångar ….men redan på 1950 talet varnade BG män för att vara ensamma med kvinnor . Det som nu är goda vänner -kan bli bittra fiender i framtiden.
    Man kan ju se på Johan Ingerö och Skyttedal…dom har känt varandra över 10 år —men när Skyttedal riskerar sin makt offrar hon Ingerö med en beskyllning han ej kan värja sig emot.
    Inga stora medier skulle ens upplåta utrymme för Ingerö att gå i svaromål .

    Rent allmänt är det märkligt att anklagelser om våldtäkt kan komma åratal efter att händelsen sägs hänt.
    Kvinnan som våldtogs hos ”Svenska akademin-profilen ” återvände ju en tid senare för att övernatta och åter bli våldtagen.
    Karlen blev ju dömd till fängelse …helt på kvinnans uppgifter om en påstådd händelse 8- år tidigare .

    Tja..och Julian Assange fick hela sitt liv förstört för att han inte kunde stå emot två listiga och förslagna kändisgroupis som förförde den oerfarna datanörden.

    Inte undra på att gratis sidor med pornografi får många manliga tittare som löser sitt erotiska behov på egen hand så att säga …

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter