Yttrandefrihetsplattformen och YouTube-utmanaren Rumble fortsätter att göra stora framsteg. Nu får Rumble ensamrätt att sända det republikanska partiets primärvalsdebatt som kommer att äga rum i augusti. Detta val av streamingplattform får ses som en kraftig markering mot Big Tech och i huvudsak YouTube.
De amerikanska presidentkandidatsdebatterna är inga små tillställningar, likt de lama TV-debatter med en liten studiopublik här hos oss. Det brukar komma många människor och är välregisserade, påkostade och välbevakade evenemang.

Nu har det blivit känt att den oerhört snabbväxande videoplattformen Rumble kommer att få exklusiv rätt att sända primärvalsdebatten för det republikanska partiet som kommer att äga rum i Milwaukee, Wisconsin i augusti, meddelar the Republican National Committee (RNC). En stor fjäder i hatten för Rumble.
Detta är ett samarbete mellan Fox News, som kommer att ha rättigheterna till TV-sändningen, och Rumble som kommer att vara den enda leverantören av online-streamingen, skriver Reclaim the Net.
En klar markering mot Big Tech
RNC:s ordförande Ronna McDaniel säger att hon är väldigt glad över samarbetet med Rumble.
– Detta är ett stort steg för vårt parti och vårt land. Som republikanska ledare måste vi fortsätta att hålla Big Tech ansvarig för deras fördomar och tystande av konservativa. Människor förtjänar en rättvis, opartisk plattform och det är precis vad detta partnerskap kommer att ge – en möjlighet för väljarna att se USA:s nästa president på den republikanska debattscenen på Rumble.
– Vi är väldigt glada över att samarbeta med RNC för att ta upp debattscenen på nätet och bidra till att främja en öppen dialog. Rumble såg rekordstor trafik och användarengagemang under mellanårsvalen 2022, och vi är redo att vara den främsta plattformen för alla kandidater i valet 2024, säger Chris Pavlovski, styrelseordförande och vd för Rumble.
Ännu en framgång för yttrandefrihetsplattformen

Rumble beskriver sig själva som en neutral videoplattform immun mot avstängningskulturen. Detta koncept har visat sig väldigt framgångsrikt. Rumble presenterade ett rekordresultat för tredje kvartalet 2022 med 430 procent uppåt på ett år.
– Rumbles uppdrag att skydda yttrandefriheten är inte bara en slogan, det är en del av vårt företags DNA, säger Pavlovski.
Yttrandefriheten står högt i kurs
Det är uppenbart att det fria ordet värderas mer och mer och många kända personer har gjort markeringen att gå över helt till Rumble på senare tid. Några kända namn är presidentkandidaten Donald Trump, guvernör Ron DeSantis, komikern Steven Crowder och UFC-ordföranden Dana White.