FN:s planerade spannmålskorridor kräver månader av minröjning

Även om Ukrainas hamnar öppnar imorgon kommer det att ta ”flera månader” att röja dem

Internationella humanitära hjälpgrupper har varnat för en stundande ”katastrof” för redan utsatta befolkningar, särskilt i Afrika och Mellanöstern, som är starkt beroende av spannmålsexport från Ukraina och Svartahavsregionen. Trots detta har FN sagt att det sannolikt kommer att ta ”flera månader att minröja Ukrainas hamnar”. Det krigshärjade landet är den fjärde största exportören av spannmål i världen.

Tusentals handelsfartyg står still i ukrainska hamnar sedan den ryska invasionen inleddes den 24 februari. Många fartyg har evakuerats, men än idag är över 100 fartyg med sina besättningar instängda av Kievregimens mineringar. Den här veckan sa en särskild rådgivare för sjöfartssäkerhet vid FN:s internationella sjöfartsorganisation att: ”Även om hamnarna ville öppna igen i morgon skulle det ta lite tid innan fartyg kunde segla in eller avgå. Men det återstår att innan detta fullständigt rensa bort havsminor i områdena omkring hamnarna, vilket skulle ta flera månader.”

Minröjningsfrågan har avstannat FN:s förhandlingar i Istanbul mellan Ryssland och Turkiet för att upprätta en ”spannmålskorridor” för att få igång den livsviktiga exporten som behövs för mycket av världens livsmedelsförsörjning. Kievregimen har anklagat Ryssland för att vara orsaken till den framväxande livsmedelskrisen genom att bedriva en marinblockad mot ukrainska hamnar. Zelensky har också påstått att ryska styrkor stjäl av Ukrainas spannmål, medan Kreml länge har skyllt på Ukraina för att minera sina egna hamnar så till den grad att inga handelsfartyg kan lämna hamnarna.

Uttalanden från FN och de ukrainska och ryska regeringarna, såväl som i internationella rapporter, tyder på att det finns tiotusentals havsminor upp och ner längs hela Ukrainas kust. Av denna anledning har Kievs tjänstemän uppskattat att om de började minröja nu, skulle det ta hela sex månader att rensa kusten från minor.

I sina senaste uttalanden sa Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov att ansvaret ligger på den ukrainska sidan: ”Vi uppger dagligen att vi är redo att garantera säkerheten för fartyg som lämnar ukrainska hamnar och är på väg mot Bosporen, vi är redo att göra det i samarbete med våra turkiska kollegor”, sa han efter samtal med sin turkiska motsvarighet Mevlüt Çavuşoğlu.

”För att lösa problemet är det enda som behövs för ukrainarna att släppa ut fartyg från sina hamnar, antingen genom att minröja dem eller genom att markera ut säkra korridorer, inget mer krävs.” Ukraina har förkastat denna förklaring eller att det bär ansvaret för att placera minor runt sina hamnar. Avståndet och de bestämda orden på onsdagen tyder starkt på att det inte finns någon lösning på krisen i sikte. Enligt FN levererar Ryssland och Ukraina cirka 40 procent av det vete som konsumeras i Afrika, där livsmedelspriserna redan har stigit med cirka 23 procent.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar