måndag, 28 november

”Föd inga barn” – ny kampanj från SVT?

Samtidigt som SVT länge drivit linjen att invandringen är ett måste på grund av att svenskar föder för få barn, tycks man nu anstränga sig för att hålla fram barnlöshet som ett ideal.

Statstelevisionen lyfter idag fram influencern Therése Lindgren som mötts av kritik för sin starkt hållna uppfattning att hon inte vill ha några barn. Man har till och med gjort en dokumentär om saken med titeln ”Therése Lindgren – slippa bli mamma”.

SVT börjar med att lyfta fram problematiken, men lämnar den okommenterad: ”År 1990 födde varje kvinna i Sverige i genomsnitt 2,13 barn. 30 år senare har barnafödandet minskat: År 2020 födde varje kvinna 1,67 barn. Dessutom sjunker viljan att skaffa barn i framtiden, enligt en enkätstudie från Stockholms universitet. 2012 svarade 90 procent av de barnlösa personerna i studien att de ville ha barn någon gång i framtiden. När studien gjordes om 2021 var det bara 75 procent som sa sig vilja ha barn.”

Sedan övergår det hela till en hyllning till barnlöshet. Man hävdar att så kallade ”dinks” (double income, no kids) är lyckligare än andra, något man anses bevisas av en artikel från SCB. Detta trots att internationella studier som inte mäter något så flyktigt och subjektivt som att vara ”nöjd med livet” utan istället exempelvis antalet självmord i olika grupper kommit fram till att ju fler barn en kvinna har inom äktenskapet, desto mindre sannolikt är det att hon tar livet av sig.

– Jag och Anders pratar mycket om att vi är Dink:s. Vi har dubbla inkomster, vi kommer kunna leva ett härligt liv ser vi framför oss. Det kan man säkert med barn också, men vi gillar bilden av oss som Dink:s, säger Therése Lindgren.

Motsägelsefullt

Många tittare har noterat att SVT tillsammans med övrig etablissemangsmedia under en längre tid drivit en kampanj där man förespråkat ersättningsinvandring, ett begrepp lanserat av FN där man anser att den inhemska europeiska befolkningen ska bytas ut mot yngre och mer fertila invandrare.

Man har exempelvis skrivit att ”Europas invandrare ger sina nya hemländer ett tillskott på arbetskraft som är oumbärligt”, att ”Invandringen innebär en stor potential för många små eller perifera kommuner med åldrande befolkning och arbetskraftsbrist i välfärdssektorn” och att invandringen ”föryngrar Sverige” för att visa hur bra det är att svenskarna byts ut eftersom vi föder för få barn.

Inspiration från utlandet?

Inspirationen till SVT:s kampanj kan eventuellt komma från liknande propaganda i andra länder. I Tyskland förses tidningsläsarna regelbundet med hjälteporträtt av karriärkvinnor som bestämt sig för att aldrig skapa barn, och liknande kampanjer bedrivs i flera andra västländer.

I USA bedrivs det sedan ett par månader tillbaka en intensiv kampanj för att abortera så många friska foster som möjligt. Kampanjen inleddes efter vänsterliberalernas bakslag då USA:s högsta domstol ogiltigförklarade Roe v Wade. Bland annat har ett stort antal multinationella bolag, bland dem Amazon, Apple, Meta, Netflix, CNN och Adidas, börjat betala sina anställda för att göra abort om de blir gravida så att kvinnorna ska kunna stanna på arbetsgolvet. (Kvinnor som gjort abort är enligt en annan studie 81 procent mer sannolika att få problem med sin mentala hälsa.)

Varifrån startsignalen kommer är svårt att säga med säkerhet och det kan antas vara ett sammanträffande att en WEF-rådgivare, den israeliske professorn Yuval Noah Harari, för två veckor sedan kungjorde att ”vi” inte behöver majoriteten av människorna.

Individens livsval är naturligtvis dennes ensak när det gäller en så viktig sak som barnafödande. Likväl kan det tyckas märkligt att SVT, som finansieras av och är till för att gynna Sverige och svenskarna, lyfter fram sådana livsval som innebär att svenskarna – om övertalningen lyckas – försvinner från jordens yta.

Några reportage om nyttan och glädjen i en barnfamilj har vi inte sett från statstelevisionen på sistone.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar