Schweizisk lag styr hur nationella symboler får användas. När ett företag, som har en viktig nationell symbol som logga på sin populäraste produkt, vill flytta produktionen utomlands, blir de tvungna att byta logga.
När det amerikanska konfektyrföretaget Mondelez, som äger chokladmärket Toblerone, kommer att flytta sin chokladproduktion från Schweiz till Slovakien, tvingas företaget ta bort en schweizisk symbol från Toblerones logga, rapporterar BBC.
Symbolen för Toblerone är nämligen Matterhorn, den 4 478 meter höga bergstoppen som ligger i södra delen av landet på gränsen till Italien. På grund av chokladens toppiga form har ett berg utgjort den ultimata symbolen, vilken började användas 1970.
Nationella symboler får inte användas för utländsk produktion
Berget är en viktig symbol för alplandet och en lag från 2017 styr hur nationella symboler får användas i marknadsföring.
När det kommer till mjölkprodukter måste dessa tillverkas i Schweiz för att det ska vara tillåtet att använda nationella symboler i marknadsföring och logotyper.
Toblerone är en ursprunglig schweizisk produkt, som skapades av schweizaren Theodor Tobler 1908. Verksamheten var ett självständigt företag fram till 1970, då det slogs samman med chokladproducenten Suchard, samma år som Matterhorn började användas i Toblerones logga.
1990 köptes det upp av Kraft Foods, som 2012 omvandlades till Mondelez. Efter 115 år kommer nu ett amerikanskt företag att flytta produktionen från det land som en gång skapade Toblerone.
