torsdag, 1 december

Fötterna – en skatt gömd i dina strumpor

Liksom alla delar av en byggnad är beroende av en stabil grund är många delar av människokroppen beroende av sunda fötter. Pierre Tinderfjäll vid Sweden Somatics ger kunskap och tips.

Din fot består av 28 ben, 33 leder och över 100 ligament som kontrolleras av 42 muskler i fot och underben. Dessutom har foten över 200 000 nervceller. Nervceller som ger oss information för att koordinera och stabilisera vår kropp från fot genom höft, ryggrad och nacke. Och när vi är barfota får vi fram mest information för att balansera och stabilisera kroppen.

”Den mänskiGA FOTEN ÄR ETT MÄSTERVERK AV INGENJÖRSVETENSKAP OCH ett KONSTVERK”

Leonardo da Vinci

Behövs inga dyra inlägg

Förutom att fötterna är viktiga för att effektivt röra oss framåt i gång och löpning, är de viktiga för stötdämpning och balans. Eftersom fötterna ständigt används kommer sjuka och svaga fötter att resultera i smärta och skada i framförallt knän, höfter och ländrygg. Men detta kan man råda bot på utan dyra ortopediska inlägg och operationer!

Som med allt annat är förutsättningen för en framgångsrik struktur en stabil grund. Precis som när vi
bygger ett hus eller ett nätverk så behöver det utgå ifrån en stadig bas för att vara hållbart i längden. Våra fötter är ett praktexempel på det här och det är en gömd skatt till att bygga upp vår hälsa, både strukturellt, men även neurologisk som känslomässigt.

Fötterna påverkar hela vägen upp

För både prestation och välbefinnande behövs friska och starka fötter. Min träning för mina egna fötter har givit flera positiva effekter i andra delar av kroppen. Träningen ger mig stabilitet och balans i framförallt knän och höfter. Fötternas ökade rörlighet har minskat stressen i höfter och ländrygg. Detta har resulterat i en mer avslappnad hållning och ett mjukare och smidigare gångsteg. Det har också hjälpt mig bygga en starkare kropp, eftersom musklerna får ökad återkoppling när jag har direktkontakt med marken.

Fötterna mår bra av att vara barfota, röra sig fritt, aktivera och spreta på sig, känna kontakten i marken. Detta reducerar stressen i muskler och nervsystem samt minskar smärta. Bara fötter ger också en en ökad närvarokänsla i kroppen och, enligt min erfarenhet, kontakt med det egna känslolivet. Den som är extremt rädd och stressad tenderar att krypa ihop och skydda hjärtat. Det är lätt att kroppen fastnar i ett aningen framåtböjt mellanläge till det livrädda tillståndet. En medveten användning av fötterna kan bidra till att bli av med den sortens stress.

Mycket kan du fixa själv

Den moderna skon liknar inte en människas fot i varken form eller funktion med klack, hålfotsstöd och ibland en smal tå-box. Jag kallar den ett fotfängelse. För bättre fothälsa är funktionella skor ett bra steg. Ett billigare tips nu inför den varma årstiden är att vara barfota så mycket som möjligt. Dina fötter arbetar med hela din kropp och har en läkande kraft. Och fötterna kan göra mest när de får ha direktkontakt med marken – gärna på ojämna underlag, det stärker både nervceller och muskler. I början kan du säkert bara röra dig barfota i 5 minuter, men med tiden så blir du starkare.

Är du villig att lägga ner arbete och tid på att träna dina fötter så kommer du att lyckas. Det viktigaste är att vara uthållig – det är ett maraton och inte en sprint. På min hemsida hittar du en online kurs där jag guidar och hjälper dig till starkare fötter, hållning och balans. Jag kan också rekommendera IMC-kliniken i Malmö.

Lycka till!


Skribent: Pierre Tinderfjäll
Swedensomatics.se

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

Tv-spel utnyttjas i politiska maktspel

Samtliga Tidöpartier backar enligt SCB

00:07:15

Spotifys VD backar upp Musk

- Annons -

Liknande artiklar