Ryssland, Iran och Indien inviger en ny handelskorridor som förutspås förändra världshandeln för alltid.
I lördags rapporterade Irans statskontrollerade nyhetsbyrå att en pilotkörning av den nya handelsvägen pågick, där 41 ton trälaminat transporteras från Sankt Petersburg i Ryssland till Nhava Sheva i Indien. Fraktarrangemanget möjliggör användning av en fraktsedel för hela resan, vilket minskar transportkostnader, byråkrati och väntetider.
För att testa enkelheten i logistik, tull och andra processer kommer två 40-fots containrar först att tas från Sankt Petersburg till Kaspiska havet. Efter att ha anlänt med fartyg till den norra iranska hamnen Anzali, kommer de att köras med lastbil över Iran till Persiska vikens hamn Bandar Abbas och sedan fraktas till den indiska hamnen Nhava Sheva. Transporten beräknas ta 25 dagar.
Pilotkörningen är ett förverkligande av den långvariga International North-South Transport Corridor, INSTC. Det 22-åriga initiativet strävar efter att länka Kaspiska havet till Indiska oceanen och Persiska viken via Iran – som förbinder stora hamnar och dramatiskt minskar transittiderna jämfört med alternativa vägar för rysk export genom Bosporen, Medelhavet, Suezkanalen, Nordsjön eller Atlanten.
Irans åtaganden inom INSTC-projektet omfattar att bygga en järnvägslinje från Kaspiska havet till den sydöstra iranska hamnen Chabahar. En mycket mer ambitiös vision är byggandet av en kanal genom Iran som direkt förbinder Kaspiska havet med Persiska viken. Kaspiska havet sträcker sig från norr till söder, är världens största insjö och täcker ett område som är större än Japan.
Initiativet till INSTC togs av Indien, Ryssland och Iran år 2000 och projektet omfattar nu Azerbajdzjan, Armenien, Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkiet, Ukraina, Vitryssland, Oman och Syrien. Pilottestet kommer efter ett officiellt besök i Indien av Irans utrikesminister Hossein Amir-Abdollahian, som också kommer att träffa den indiske premiärministern Narendra Modi och Indiens nationella säkerhetsrådgivare.
Geopolitisk innebörd
Den indiska regeringens officiella uttalande som sammanfattar besöket angav att deras respektive länder har nära historiska och civilisationsmässiga band. Indien noterade också värdet av Irans hamn Chabahar vid Persiska viken, som ”har gett välbehövlig sjötillgång till inlandsstaten Afghanistan och som också har växt fram som ett kommersiellt transitnav för hela regionen, inklusive för Centralasien.”
Efter amerikanska påtryckningar under Donald Trumps tid som president slutade Indien köpa iransk olja under sommaren 2019. Innan dess var Indien Irans näst största kund, efter Kina. Men eftersom förhandlingarna om att återuppta kärnkraftsavtalet med Iran befinner sig i ett dödläge tror många bedömare att Indiens ställning till Iran kan komma att förändras.
Indien har tydligt betonat att de har för avsikt att utöva sin nationella rätt till självbestämmande, vilket gjort att de ökat sin import av olja från Ryssland i direkt motsats till de västerländska sanktionerna. Den indiska statsledningen kan därför sannolikt utforma en liknande handelspolitik för Iran, vilket öppnar för stora utvecklingsmöjligheter när det gäller handel och samarbete i regionen.
Indien är världens sjätte största ekonomi med starka ekonomiska kopplingar till Saudiarabien och andra oljestater i Persiska Viken. Om de skulle välja att avbryta sanktionerna mot Iran kan många andra länder förväntas följa dess ledning.
I vad som skulle kunna vara en kompletterande utveckling, har Iran gjort försök till försoning med sin ärkefiende Saudiarabien, vid fem samtalsomgångar med Irak som värd. I maj sa den saudiske utrikesministern Faisal bin Farhan Al Saud: ”Vi fortsätter att uppmuntra våra grannar i Iran att ansluta sig till vad som kan bli en mycket, mycket viktig förändring i vår region, en ny era av samarbete.”
Iran å sin sida har mycket goda relationer med Kina och Ryssland. Det har börjat öppna upp för ett samarbete med länder kring Persiska Viken. Om Indien, Iran, Ryssland och Saudiarabien knyter närmare band och infrastrukturella förändringar sker i världshandeln kommer detta enorma block av växande nationer att utgöra en värdig konkurrent till den västerländska bankhegemonin som länge försökt hålla både Iran och Ryssland isolerade från världspolitiken.