Google är inte känt för att ta någon större hänsyn till individer, lagar eller regeringar i sin jakt på säljbara data. Nu undersöks företagets metoder i Tyskland, där synen är sträng på intrång i den personliga integriteten och där kraven är skarpa på att företag ska konkurrera och konkurrera likvärdigt.
Den tyska myndigheten Bundeskartellamt, motsvarigheten till det svenska Konkurrensverket, har nu inlett en undersökning mot Google. Företaget misstänks ge användare alldeles för lite att säga till om under insamling av persondata, liksom i frågan om hur data ska användas – de sprids säväl till Google Maps som till Youtube.
Till detta kommer misstankar om att Google utövar illojal konkurrens, eftersom persondata som är insamlade på tveksamma sätt används för utformning av Google-annonser som andra företag har svårt att följa med i.
Tysklands grundlag talar klarspråk
I Tyskland menar man allvar när man talar om den personliga integriteten, och tyska lagstiftare och rättskipare griper ofta in med kraft mot den som agerar tveksamt gentemot människors personliga integritet.
Den berömda paragrafen i den tyska grundlagen Artikel 2, Grundgesetz tolkas strängt och ofta till fördel för individen och hans integritet i tveksamma fall. Detta är också anledningen till att Tyskland saknar motsvarighet till personnummer.