Disney har förlorat miljarder kronor på sina senaste filmer. Anledningen enligt många är att de är politiskt korrekta eller så kallade ”woke”.
Enligt nya siffror har filmbolaget Disney gjort en förlust motsvarande 10 miljarder svenska kronor på sina senaste åtta filmer. Flera av filmerna har tidigare fått kritik för att vara politiskt korrekta eller som många andra säger ”woke”.
Varför är filmerna ”woke”?
De åtta filmerna som gett upphov till miljardförlusten är:
- Lightyear
- Thor: Love and Thunder
- Strange World
- Black Panther: Wakanda Forever
- Ant-Man and the Wasp: Quantumania
- Guardian of the Galaxy Vol. 3
- Den lilla sjöjungfrun
- Elementärt
Filmerna har gemensamt att de utmanar sexuella normer som samhället haft under mycket lång tid eller att de bytt ut tidigare vita karaktärer mot en mörkhyad.
Lightyear innehöll lesbiska kyssar, Strange World innehöll en homosexuell romantik, Elementärt hade en icke-binär karaktär och i den lilla sjöjungfrun bytte man ut den tidigare vita karaktären till en mörkhyad.
Disney är inte ensamma om att producera propaganda
Disney har gjort ett tydligt val i att producera filmer där man tar ställning för HBTQ-lobbyn genom att lyfta fram andra sexuella läggningar än den vanligaste, heterosexuella. De väljer även att byta ut traditionellt vita karaktärer till mörka.
Men Disney är inte ensamma om detta. De flesta stora filmbolag väljer att göra samma sak och Netflix är nog den som är mest känd för detta. Ett av de mer uppmärksammade fallen var när Netflix valde att porträttera Kleopatra som svart trots att hon i historien skildrats som ljushyad.
Detta var något som många reagerade kraftigt på och bland annat har framstående personer från Egypten stämt bolaget, vilket Frihetsnytt rapporterat om.
Folket vill inte ha woke
En sak som är gemensamt för de flesta företag som sysslar med att pumpa ut woke-propaganda är att folket inte köper det. De köper inte filmerna, produkterna eller maten som woke-företag försöker sälja på dem.
Detta finns det flera exempel på där Disneys miljardförlust är en av dem. En annan är ölmärket Bud Light som efter att ha inlett ett samarbete med en transaktivist rasade i försäljningssiffror.
Kanske ligger det något i uttrycket ”Go woke, go broke” som myntats det senaste året bland kritiker till woke-kulturen.
Arne Weinz: ”Är farligt”
Författaren och serieentreprenören Arne Weinz tror inte att företagen kan fortsätta med den valda linjen i all oändlighet utan att de till slut kommer att tvingas ändra sig.
– När resultaten blir för dåliga kommer företagen, inklusive Disney, att tvingas att sluta upp med propagandan. Ett företag måste tjäna pengar och man kan hantera ett dåligt resultat men att hela tiden gå med förlust kommer till slut att tvinga företaget att ändra inriktning, säger Weinz till Frihetsnytt.
Weinz tror även att det inte alltid är företagen själva som vill göra verksamheten ”woke” utan att de har påtryckningar ovanifrån. Han lyfter framförallt fram BlackRock och Vanguard som några aktörer som tvingar företagen att ta till sig ”woke-ismen”.
– BlackRock och Vanguard är storägare i de flesta större företagen. De har själva sagt att de använder sitt inflytande för att tvinga fram en politisk agenda och det är precis det vi ser i fallet med Disney. De [BlackRock och Vanguard] tvingar företagen att vara woke. Men deras inflytande kommer inte att vara för alltid, till slut kommer företagen tvingas att säga nej till politiskt korrekthet om det inte vill gå under, säger Weinz till Frihetsnytt.
Han kommenterar även fallet med att Kleopatra som blivit svart i Netflix och säger att ”historieförfalskning är farligt” eftersom den gör att dagens ungdomar får en felaktig bild av verkligheten och historien.
Weinz är dock positivt inställd och tror att det bara är en tidsfråga innan företagen som för fram ”woke-propagandan” går i konkurs eller tvingas att ändra sig.
Skönt att populasen reagerar och inte köper skiten. Det ”svir i bonnögera” sa man förr. Lika aktuellt idag.
Hoppas dom gör KK.