Det senaste prishöjningen genomfördes trots att priset höjts med 350 procent sedan 2006. Dagens höjning hänvisar Swedish Match till höjda energikostnader, dessa läggs alltså till de redan höjda punktskatter på snus som den nya regeringen beslutat om. Den beräknade ökningen är runt 3 kronor per dosa.
Höjda punktskatter
Den nya svenska regeringen valde i slutet av förra året att höja punktskatterna på snus. Punktskatterna kommer att höjas i två steg, en gång i januari 2023, och sedan en gång till januari 2024, vilket Frihetsnytt tidigare rapporterat om.
Trots detta gjorde även EU ett försök, innan årskiftet, att höja punktskatterna på svenskt snus genom överstatliga tvingande mandat. Detta avvärjdes genom folkligt missnöje och protester från EU politiker, bland annat från EU-parlamentarikern Charlie Weimers (SD), rapporterade Frihetsnytt.
Ökade energikostnader
Nu höjs snuspriset ytterligare ändå med anledning av elkrisen.
– Ja, höjningen sker i morgon måndag, vilket vi berättade redan för ett halvår sedan. Det blir en generell höjning med tre kronor och det beror på skatten och på ökade energikostnader, sa Johan Wredberg, presstalesperson hos Swedish Match, till Göteborgs-Posten igår, söndagen den 22 januari.
Svenskt snus är unikt
Snus finns i stort sett bara i Sverige. Ingen annan stans i världen används tobak på ett liknande sätt. Det unika svenska snuset går tillbaka 1700-talet. På den tiden gjorde folk sitt eget snus hemma.
Massproduktion kom igång först under det tidiga 1800-talet med många varumärken som är bland Sveriges äldsta, till exempel Ljunglöfs Ettan och Röda Lacket.
För över 100 år sedan, 1915 grundade svenska staten AB Svenska Tobaksmonopolet för förstatligade alla svenska tobaksfabriker, med syftet att finansiera försvaret och pensionskassan.
När statens monopol på tobak avskaffades på 1960-talet ombildades bolaget till det statsägda Svenska Tobaks AB. Tidigt 70-tal överfördes bolaget till Statsföretag AB, som sedan bytte namn till Procordia som börsnoterades 1989. Nya utländska delägare kom in och 1992 förvärvade Procordia tändsticks- och tändarverksamheten Swedish Match.
Svenskt snus numera amerikanskt
I november köpte amerikanska Philip Morris den svenska snusproducenten Swedish Match. Företaget har därmed 82,6 procent av aktierna i Swedish Match. Bolaget hade vid affärens genomförande en total värdering på 176,4 miljarder kronor.
Philip Morris har inte för avsikt att lytta verksamhet från Sverige till något annat land, rapporterar Göteborgs posten.
En god svensk reder sig själv

En återgång till de folkliga vanor som rådde innan fabrikstillverkningen av snus kom igång, skulle göra både energikris, regeringen, EU och Amerikanska bolag irrelevanta.
Tobak är tack och lov lätt att odla själv i vanliga blomkrukor.
Det svenska snuset föddes genom att folk själva lät tobaksplantor växa, och krossade bladen blandade dem med salt och vatten, för att lägga under läppen. Man kan mala bladen i en vanlig kaffekvarn.
Plantan är mycket stark så det behövs lite blad för att göra mycket snus.