Köpstopp på rysk olja inom EU och Storbritannien och pristak för rysk olja som vill använda EU-fartyg och försäkringar, följs nu av totalt köpstopp inom EU på raffinerade ryska oljeprodukter, främst diesel. Det finns i nuläget ingen ersättning som täcker upp för dieseln.
I sitt sjätte sanktionspaket i somras mot Ryssland, sedan landet inlett invasionen av Ukraina, antog EU köpstopp mot oljebaserade ryska produkter, framförallt diesel. Paketet börjar gälla i EU den 5 februari.
EU köper fortfarande cirka 40 procent av sin diesel från Ryssland och det är nu mycket bråttom att hitta ersättning. Även om ersättningar kan hittas, så är effekten på marknaden inte klar, rapporterar Dagens Industri.
Diesel
Diesel är en behandlad oljeprodukt och marknadspriset beror såväl på råvarans, mineraloljans pris som på raffinering och transport. EU och sanktionsländerna ser möjligheter att ersätta den ryska dieseln med diesel från USA och Mellanöstern. En annan faktor är Kina, som har världens största raffinaderikapacitet och även sitter med ledigt kapacitetsutrymme.
Marknaden
Marknaden kommer att reagera med höjda dieselpriser och högre priser ju närmare EU kommer sitt mål att få bort den ryska dieseln helt från världsmarknaden. En ytterligare påverkande faktor är konjunkturen; lägre konjunktur betyder lägre efterfrågan på diesel.