torsdag, 6 oktober, 2022

”Jag vill inte undervisa om porr!”

Detta är en krönika. Det är skribenten som står för åsikterna i texten, inte FrihetsNytt. 
Hos oss får alla åsikter komma till tals, oavsett hur obekvämt det är. Vi står för riktig yttrandefrihet.

Nytt kunskapsområde tar över skolan, hävdar Li Sam Björk

Skolverket introducerar i sin föreläsningsserie ”Läroplanen i Fokus” det tvärvetenskapliga ämnet ”Sexualitet, Samtycke och Relationer” som ska omfatta alla ämnen från förskola upp till universitet. Kunskapsområdet ska främja elevernas hälsa och välbefinnande, samt förmedla kunskaper om maktstrukturer kopplade till kön.

Titeln ”Jag vill inte undervisa om porr!” kommer från en notis på Svenska Dagbladets ledarsida den 12 augusti 2022, med undertexten: Filippa Mannerheim, svensk- och historielärare, om att ”sexualitet, samtycke och relationer” ska föras in i alla skolämnen.
Intressant är också att på samma sida har ledarskribent Paulina Neuding en artikel om ”På väg mot tillnyktring i transfrågan” som beskriver hur RFSL Ungdoms ordförande Jêran Rostam ser på saken: ”Det som sker nu är inte en tillnyktring utan en ”backlash” och ett utslag av bland annat ”kapitalism” och ”rasism””. … vilket Paulina Neuding kommenterar med: ”Så går alltså resonemangen hos den organisation som bjuds in av skolor i rollen som oberoende auktoritet i hbt-frågor”.

Vart är skolan på väg?

Lite som en uppföljning av min senaste krönika ”Hur jämställd är skolan egentligen?” från den 9 augusti 2022 som handlade om kunskap, utbildning och betyg, så levererar Svenska Dagbladet här ett typexempel på hur skolan fungerar idag. Det är lätt att inse hur RFSL som ”oberoende auktoritet” i ämnet sexualitet, samtycke och relationer kommer att undervisa våra barn från förskola och uppåt med den inställning man har gentemot unga flickor, som av RFSL självt lurats byta kön och sedan ångrar sig. Något som helst ansvarstagande eller insikt om det man gör och har gjort existerar helt enkelt inte.

Skolan är helt i händerna på RFSL

Föreläsningen på YouTube är en demonstration av maktutövning där två från Stockholms Universitet har så att säga, forskat i ämnet och då menar att det finns didaktiska (pedagogiska/uppfostrande) utmaningar, men samtidigt också menar att lärare och elever ska utforska ämnet tillsammans. På alla sätt spårar den här föreläsningen ur i sak och rent vetenskapligt, och ur det perspektivet så är den intressant, plus att den också visar vilken omöjlig situation lärarna lever i idag. Den lärare som vägrar blanda in sexualitet, samtycke och relationer i sina ämnen, och därmed avviker från läroplanen, kommer ju såklart bli avskedad. Men samtidigt som innehållet i föreläsningen är en katastrof, visar den också hur det går till att så totalt dupera skolverkets ledning och överta makten över skolan.

Vi måste ta tillbaka makten över skolan

Kan man inte ta tillbaka makten över skolan på samma sätt? Jo, såklart man kan. Det man gör är att skapa samma typ av verktyg som föreläsningen på YouTube är ett exempel på. Allt handlar om trovärdighet och att överhuvudtaget inte bemöta föreläsningar som den här, eller annan typ RFSL/Feministisk information. Det man gör är att skapa en egen plattform med föreläsningar om hur skolan ska se ut med insatta personer och lärare, där genusvetenskap och andra typ tvärvetenskapliga ämnen (som här) helt tas bort från läroplanen då genomförbarhet och vetenskaplig evidens saknas. Inte heller uppfyller det internationellt etablerade standarder som krav på dokumentation, uppföljning och kvalitetsstyrning. Meningen är att genusvetenskapen, RFSL och feminister ska kunna bevisa att vi i så fall har fel och inte tvärs om som idag.

Skribent: Li Sam Björk

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar