Ett av globalisternas Agenda2030-projekt är att införa 15-minutersstäder. En av städerna som kommit långt med implementeringen är Oxford, Storbritannien, där det hölls en stor protest mot införandet i lördags. Men Oxford är långt ifrån ensamt att vara på gång..
I Oxford protesterade cirka 2000 personer i helgen mot införandet av de så kallade 15-minutersstäderna, vilket är ett projekt som har börjat implementeras i bland annat Oxford. Politikerna har börjat med att stänga av delar av staden från motortrafik och införa väghinder för att du inte ska kunna åka vart du vill, vilket inte tolereras av ett flertal av stadens invånare med hänvisning till att det inskränker folks frihet.
Söker man på begreppet ”15-minutersstäder” finner man givetvis artiklar med förskönande beskrivningar av hur praktisk det är att ha allting inom 15-minuters gång- eller cykelavstånd. Det beskrivs som att du kommer uppleva att du bor i en liten by, även mitt inne i storstäderna. Du skulle lära känna dina grannar och affärsinnehavare så mycket bättre. Det framställs som gemytligt och charmigt på alla sätt och vis.
– Det är meningen att det ska låta som en underbar idé eftersom det vore fantastiskt om vi hade alla dessa trevliga små samhällscentrum med bekvämligheter inom räckhåll, men den faktiska verkligheten är att du blir spårad i din egen stad. Du måste ha tillstånd för att lämna den zon du befinner dig i, sa en av demonstranterna.
På väg att införas på många håll
Även i Paris arbetar man hårt med konceptet under ledning av stadens borgmästare socialisten Anne Hidalgo, som även var den som myntade uttrycket 15-minutersstäder – ”La ville du quart d’heure”. Dessa kan också gå under namnet C40-städer. De globalistiska aktörerna bakom projektet menar att de måste bygga hållbara städer i klimatets namn.
Meningen är, som sagt, att det ska låta fantastiskt, men enligt den globalistiska agendan ska det införas zoner i hela världen inom vilka människor ska få vistas. Vill du bege dig utanför zonen – för att hälsa på dina gamla föräldrar, eller åka till skogen och plocka svamp – får du ett visst antal tillåtna utflykter per år. Genom ”traffic filters”, helt enkelt kameror, registreras din bil om du åker utanför det områden där du ska vistas.
Stockholm är en av de städer som arbetar aktivt med genomförandet av att förvandla staden till en 15-minuters- eller C40-stad. En av de som sitter i styrgruppen för C40-städernas implementerande är Anna König Jerlmyr (M). Vid en enkel sökning finner man Sweco, NREP och Diös som stolt presenterar projekten på sina hemsidor.
Den undersökande YouTube-profilen Aida Reva beskriver i en film alla olika aspekter av det globalistiska Agenda2030-projektet med C40-städer och vilka som är med och finansierar projekten. I beskrivningen under filmen finner man även en mängd länkar till fakta på området.