Känslig köpinformation röjs till sociala medier

Över 100 nätapotek runtom i Europa har varit delaktiga i att samla in och skicka vidare besökarnas identiteter och såväl sök- som köphistorik till sociala medier. Något som i Sverige har pågått under åtminstone fyra-fem års tid.

Känslig information som läckts vidare

Med tanke på den hårda sekretess som finns kring till exempel läkarjournaler borde integriteten även för nätapotekens kunder vara högsta prioritet. Med andra ord bör ingen information om kundens sökningar, varukorgar eller köp spridas vidare till tredje part utan dennes medgivande.

Detta har dock inte efterlevts hos flertalet nätapotek runtom i Europa, då sociala mediejätten Facebook har samlat in information från dessa genom ett spårningsverktyg kallat Pixel. Verktyget har av Facebook erbjudits apoteken som i sin tur tackat ja, utan kundens godkännande.

Det innebär att kunderna som besökt nätapoteken riskerar att få information om sina känsliga hälsoproblem skickad till mediejätten, tillsammans med både mejladress och telefonnummer, rapporterar Sveriges Radio Ekot (SR).

Över 100 webbplatser inblandade

Enligt SR finns det idag över 100 webbplatser runtom i Europa som är registrerade som apotek och låter Facebook samla in detaljerad information kring kundernas köpvanor och identiteter. EU:s integritetsskyddsmyndighet inledde redan i december förra året tillsynsärenden mot enskilda apotek, efter att Ekot rapporterat om hur svenska apotek använde sig av Pixel.

Pixel fungerar på så sätt att det samlar in länkar där sökresultaten framgår, vilka konsultationer som påbörjats och vad kunden tänker köpa. Samtidigt som mediejätten får information om ens identitet. Syftet sägs vara att kunna nå samma personer med riktad reklam i sociala medier.

Meta tar inte sitt ansvar”

Fastän Facebooks ägarbolag Meta har hänvisat till sina regler som säger att annonsörerna inte får dela folks hälsoinformation med dem, menar andra att hänvisningar likt dessa används för att ducka det egna ansvaret. Något som bland annat EU-parlamentarikern Paul Tang anser, även om han menar att även apoteken har ett ansvar.

Det här är typiskt Meta, att försöka skjuta undan ansvaret. Men de tillhandahåller den här möjligheten. Så även de är ansvariga, säger han enligt SR.

Detta sker trots att Meta har ett specialbyggt filter vars uppgift är att upptäcka och radera känslig information. Ett filter som de hävdar ”tyvärr inte kan fånga allt hela tiden”.

Över en miljon kan ha drabbats

Att identiteter och känslig kundinformation har samlats in från apotekens webbplatser är dock ingen nyhet. Åtminstone inte i Sverige där överföringarna kan ha pågått ända sedan 2017 och påverkat minst en miljon kunder bara i Sverige. Detta rapporterade Sveriges Radio om redan i maj förra året och fördöms av bland annat Apotekets chefsjurist Anna Rogmark.

Jag beklagar verkligen det som har hänt. Jag tycker, och jag förstår att man förväntar sig annat av oss på Apoteket, säger hon.

Enligt en artikel från TT kan det dock röra sig om uppemot två miljoner svenska webbkunder som fått sin besöksinformation och identitet delad till Facebook.

KATEGORIER

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några varor i din varukorg ännu.

Bläddra bland produkter