Trafikverket lägger om sitt spårplaneringssystem med mycket kort varsel, och bristen på lokförare får som konsekvens att avgångar ställs in under längre tid. Tågoperatörernas personalpolitik pekar också mot långvarig personalbrist.
Frihetsnytt har nyligen rapporterat om stora problem med Sveriges järnvägssystem. Flera olika problem samverkar nu till att göra den kommande julhelgen, årets största trafikhelg, till mer besvärlig än vanligt.
Trafikverket, som äger merparten av alla järnvägsspår i Sverige, byter trafikplaneringssystem i dagarna, på ett sätt som många menar är dåligt samordnat med tågoperatörerna. En förändring som till exempel SJ menar skulle ha behövt genomföras under loppet av sex månader, forceras nu fram under en och en halv vecka, precis tiden för mycket av jultrafiken. Tågoperatörernas problem att bemanna tågen med lokförare har också förvärrats.
Nytt trafikplaneringssystem
Sedan avregleringen av järnvägen 2010 äger Trafikverket det mesta av järnvägsspåren i Sverige. Det är fritt att konkurrera om att få driva trafiken på en spårsträcka. Trafikverket samordnar sedan planeringen av all tågtrafik med olika operatörer. Myndigheten byter nu IT-system för den hanteringen, men till ett system som ännu inte är buggfritt. Trafikverkets personal är inte heller färdigutbildad på det nya systemet.
SJ har vädjat till myndigheten om uppskov, men fått nej. Det förväntas stora problem i hela järnvägssektorn när systemet ska rullas ut och tas i drift. Trafikverket har också förvånat många med att be sin personal att komma in och jobba gratis under första driftsättningsdagen, söndagen den 11 december.
Personalbrist
Lokförare är ett drömyrke för en del yngre personer, men verkligheten på en tågoperatör visar sig ofta vara en annan än vad många hoppats. Personalpolitiken har fått skarp kritik i både SJ:s och MTR:s fall, vilket många kopplar ihop med bristen på kvalificerad personal, bland annat lokförare.
Samtliga större tågoperatörer har akut, kronisk brist på tågförare vilket förvärrar krisen i järnvägssystemet. Hög personalomsättning och rekryteringssvårigheter gör nu att tågoperatörer skriver om sina tidtabeller och ställer in avgångar som inte går att bemanna med lokförare.
Frihetsnytt kommer att få anledning att återkomma till situationen i järnvägssektorn, där det finns problem som inte kommer att få någon snabb eller enkel lösning.