Lärare larmar: ”Förkunskaperna alldeles för dåliga”

Enligt en ny undersökning som genomförts av Sveriges Lärare, anser en majoritet av landets lärare att antalet elever som saknar tillräckliga kunskaper när de byter årskurs eller börjar gymnasiet, ökar. Det finns dock sätt att komma tillrätta med problemen menar Tobbe Larsson.

Tobbe Larsson säger i en kommentar till Frihetsnytt att det behövs två kraftfulla men effektiva åtgärder för att komma tillrätta med problemet. Åtgärder som kan införas bara viljan och drivet finns.

Leder till utslagning

Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog. Foto: Skärmbild (Youtube /Läraren).

Enligt undersökningen1 som fackförbundet Sveriges lärare genomfört, uppger nästan samtliga att man upplever åtminstone några elever i varje klass som haft otillräckliga förkunskaper i början av skolåret. Nästan en av fyra hävdar dessutom att hälften eller fler elevers kunskaper varit för låga.

Bristerna är till viss del språkliga, det vill säga dålig läs- och skrivkunnighet eller oförmågan att ta till sig instruktioner. Sedan finns det brister i grundläggande matematiska kunskaper och begrepp som behövs för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Något som Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog, menar är ohållbart.

– År efter år slås elever ut i det svenska skolsystemet – systemet lyckas inte kompensera för elevers olika utgångslägen. Det håller inte.

Har försämrats över tid

Problemet försvåras, enligt Olskog, av att lärare inte får rätt förutsättningar att klara av sitt yrke efter bästa förmåga. Hon menar att skolklasserna är för stora, lärarna för få till antalet och att mycket tid slösas på onödiga saker. Därför vill man se politiska beslut som ändrar förutsättningarna till det bättre.

Sämst verkar förkunskaperna vara bland elever från 'socioekonomiskt svaga' områden. Foto: Envato
Sämst verkar förkunskaperna vara bland elever från ’socioekonomiskt svaga’ områden. Foto: Envato

Allra sämst är situationen i så kallade socioekonomiskt svaga områden1. Där uppger sju av tio lärare att mer än hälften eller fler av eleverna från dessa områden har otillräckliga förkunskaper. En annan slutsats är att den kraftiga försämringen dessutom har skett på kort tid.

Tre av fyra lärare som jobbat inom yrket i minst tio år anser att dagens elever har något eller mycket sämre förkunskaper än för 10-15 år sedan.

Tobbe Larsson: ”Detta behöver göras och det kvickt”

Frihetsnytt kontaktade den politiske kommentatorn Tobbe Larsson för en kommentar gällande de snabbt sjunkande förkunskaperna hos svenska elever.

Tobbe Larsson. Foto: Frihetsnytt
Tobbe Larsson. Foto: Frihetsnytt

-Vad tror du att denna kraftiga ökning på kort tid beror på? Finns det flera orsaker?

En viktig faktor är självklart massinvandringen till Sverige, där många invandrargrupper saknar de kunskaper som är nödvändiga när man börjar (eller fortsätter) skolan. Sedan ska man inte heller underskatta den nya teknikens verkningar, där elever istället för att läsa böcker eller skaffa sig de nödvändiga förkunskaperna, sitter flera timmar framför datorer eller mobiler.

-Vad borde göras för att komma tillrätta med problemet?

Förutom det mest uppenbara – vilket är att stoppa invandringen omedelbart – så bör det tas fram lagar som reglerar användandet av mobiltelefoner bland unga människor. Lagar som gör det svårare och besvärligare att missbruka dem. För så länge vi inte har lagar som reglerar användandet i praktiken så kommer barn och ungdomar garanterat att missbruka dem. Detta eftersom deras hjärnor och konsekvenstänkande inte är fullt utvecklat.

  1. Undersökningen omfattade cirka 1500 svarande grundskole- och gymnasielärare. [] []
KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter