Matpriserna har en särställning i den allmänna prisökningstrenden och har ökat långt mer än inflationen som sådan. Nu är konsumenterna på väg tillbaka till noggranna prisjämförelser, och även i större utsträckning på väg mot att välja lågprisalternativ.
Nya konsumentbeteenden
I handeln konstaterar man nu att noggranna prisjämförelser vid matköp har kommit tillbaka, ett beteende som man mera kopplar ihop med tiden som var förr. Det skriver Omni, och citerar den kommersiella chefen vid Lidl, som just är en av de lågpriskedjor som väntas gynnas av trenden.
Även kommunikationschefen på Willys ser samma trend och menar att den är gemensam för hela branschen. Matsmart, som säljer mat på nätet med idén att fånga upp mat som inte snabbt går åt via andra kanaler, ser att dyrare och finare märkesvaror ratas i butik till förmån för livsmedelskedjors egna märken och i stället hamnar hos Matsmart.
Matpriser har ökat långt mer än inflationen
SVT rapporterar att matprisernas ökning har mätts upp till 20 procent, långt mer än de 11,7 procent totalt som Statistiska centralbyrån (SCB) har mätt upp och som grundar Riksbankens styrräntehöjningar.
Prisökningarna på mat är också större i Sverige än i övriga nordiska länder, som har jämförbara ekonomier och borde ligga lika i detta avseende. Konkurrensverket initierar nu en utredning om varför matpriserna ökar som de gör just I Sverige. Under tiden ställer svenska matkonsumenter om sitt beteende – kanske på ett bestående sätt.