Microsoft vill behärska datorspelsbranschen

Microsoft har en historia av att försöka köpa sig till framgång i branscher där företagets innovationsförmåga inte har räckt till. Nokias mobiltelefoner är ett exempel. Konkurrensmyndigheter är ofta kritiska, som nu när spelföretaget Activision står inför uppköp.

Typisk ”techjätte”

Microsoft är ett av de företag som brukar kallas ”techjättar”, och som ofta kommer i konflikt med politiker, myndigheter och allmänhet genom sina behov av att styra och behärska hela branscher. Google, Apple och Facebook är några andra i den kategorin.

Microsoft har teknologiska muskler att påverka marknaderna med, ofta genom att företaget tillhandahåller det helt dominerande operativsystemet och därmed tvingar in utvecklare i Microsoft-anpassade banor, och också genom den mycket brett spridda kontorsmjukvarusviten Microsoft365.

Spelmarknaden på spel

Nu vill Microsoft köpa upp världens största datorspelsföretag Activision, med Call of Duty och Candy Crush i produktportföljen, med åtminstone hundratals miljoner användare, och integrera Activisions spel i sin spelplattform Xbox. Köpesumman har angetts till 69 miljarder dollar, cirka 714 miljarder svenska kronor.


USA:s konkurrensmyndighet FTC har i ljuset av detta stämt Microsoft inför rätta, grundat på farhågor om att köpet ska komma att skada konkurrensen på datorspelsmarknaden. Microsoft misstänks vara ute efter att hindra konkurrenter från att använda de populäraste datorspelen. Sexton andra länders konkurrensmyndigheter granskar för närvarande Microsoft i samma ärende.

För ett antal år sedan fick Microsoft också 4,7 miljarder kronor böter av EU:s konkurrensmyndighet för att i ett liknande fall ha stängt ute konsumenter från valmöjlighet av webbläsare.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar