Moderaternas nya valfläsk: sänkt reduktionsplikt

Moderaterna lägger ett förslag om att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå.

Det liberala partiet hävdar att dieselpriset kommer att bli minst fem kronor lägre vid pumpen än om man fortsätter på sossarnas linje, rapporterar SVT.

Reduktionsplikten innebär ett krav på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Eftersom biodrivmedlen är dyra och mindre effektiva än fossilt bränsle ökar därmed priset för konsumenterna.

EU har infört krav på reduktion av bränslet, men Sverige har valt att kräva ännu högre inblandning av biodrivmedel samtidigt som man skyllt på EU.

– Detta får svenska hushåll betala för, säger Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson.

SVT tar tydlig ställning mot M:s förslag och hävdar att man gjort en ”granskning” som visar att ”reduktionsplikten, som tvingar inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, fortfarande gör 7 gånger mer för klimatet, än alla elbilar tillsammans”. Ingen källa till siffrorna anges dock av den statliga nyhetstjänsten.

Politik för politiskt korrekt överklass

Många har påpekat det bisarra i klimatpolitiken och menar att etablissemangets politruker dels drar sina siffror ur hatten, dels inte tror på dem själva.

Eliten möttes efter att ha rest i privatjet och lät sig underhållas av en flygshow innan de diskuterade klimathotet. Allt fler menar att de helt enkelt inte tror på sina egna påståenden utan bara använder dem för att skaffa mer makt åt sig själva.

Nyligen påstod exempelvis en rapport att viltskador gör att det binds 12,5 miljoner ton mindre koldioxid i den svenska skogen, vilket skulle avhjälpas genom en kraftig minskning av det jaktbara viltet i Sveriges skogar. Det kan konstateras vara en tre gånger (!) högre siffra än de totalt 4,2 miljoner ton mindre CO2 som – enligt SVT – släpps ut tack vare elbilar och inblandning av biobränslen i bensin och diesel.

Huruvida dessa och liknande siffror går ihop eller inte överlåter vi åt läsaren att fundera över.

Andra har påpekat att klimatpolitiken endast gynnar de rika och att dessa inte förstår hur ständigt ökande priser drabbar vanligt folk – något som perfekt illustrerades då amerikanska senatorn Debbie Strabenow yttrade att det inte spelar någon roll hur höga bränslepriserna blir eftersom hon själv kör en elbil. Det är inte heller första gången som uppenbart välbärgade personer ur etablissemanget kommer med liknande yttranden.

Överklassens brist på förståelse för hur höjda bränslepriser drabbar vanligt folk har gett upphov till många skämt med anspelning på franska 1700-talsdrottningen Marie Antoinettes berömda yttrande att om folket saknade bröd, kunde de ju helt enkelt äta kakor istället.

Faktum är att ingenjörerna under de senaste årtiondena minskat utsläppen per fordon mycket kraftigt genom att göra personbilar mer bränslesnåla och avgasreningen mycket mer effektiv. Man har dessutom utvecklat elbilar som faktiskt fungerar, åtminstone för överklassen.

Samtidigt har dock befolkningen i tredje världen ökat explosionsartat vilket motverkat den positiva utvecklingen – ett problem som diskuterades av miljövänner under mitten av 1900-talet men därefter blivit elefanten i rummet som ingen pratar om.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

Kärnreaktor stängs ned på fredag

Våldsam röra i Moldavien

Håller elkrisen på att vända?