Nya statistiken – ändrade vanor i butiksinköp

På grund av den ekonomiska situationen minskar försäljningsutvecklingen i dagligvarubutikerna. Samtidigt visar statistiken ett beteende som gynnar fysiska butiker.

Statistik som tagits fram av branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel visar en smått paradoxal utveckling inom dagligvaruhandeln. Samtidigt som den totala försäljningen ökade med 8,9 procent i mars, har även priset på livsmedel och alkoholfria drycker ökat med 19,7 procent. I ett pressmeddelande säger organisationen att detta gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen ligger på – 10,8 procent.

– Inflationen är fortsatt på en historiskt hög nivå, även om takten var något lägre i mars. De ökade priserna har tydligt ändrat konsumenternas köpbeteenden, de köper billigare eller färre varor, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen är kraftigt negativ, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Statistiken visar dock att svenskar föredrar att handla i fysiska butiker, framför att handla över nätet. Försäljningen i fysisk butik ökade med 9,8 procent under mars, medan e-handelns försäljning minskade med 7,7 procent.

KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter