torsdag, 6 oktober, 2022

Persondata från HBTQ-app såldes till annonsbolag

HBTQ-dejtingappen Grindr har sålt miljontals användares persondata sedan 2017

Miljontals användare av HBTQ-dejtingappen Grindr har under flera års tid blivit spårade och kartlagda med exakt platsdata, som sedan sålts vidare till annonsföretag. Enligt uppgift har persondata över dessa HBTQ-personers intima relationer varit tillgänglig för försäljning sedan åtminstone 2017, och historiska data kan fortfarande vara tillgängliga.

Grindrs chefer påstår att de inte förstod att försäljning av användarnas platsdata till annonsbolag utgjorde en integritetsrisk. Tanken var att genom så kallade realtidsannonsbyten skulle användarna få riktade meddelanden om närmaste restauranger, barer eller hotell.

Platsspårningsdata har i allt större utsträckning använts av skäl som ligger utanför det avsedda syftet. Grindr sa 2019 att det var världens största sociala nätverksapp för HBTQ-personer, med ”miljontals dagliga användare som använder vår platsbaserade teknik i nästan alla länder i alla hörn av planeten.”

Fallet med Grindr illustrerar den blomstrande marknaden för övervakningsdata och hantering av integritetskränkande personuppgifter som kan hämtas från mobila enheter.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar