onsdag, 7 december

Piratkopieringen i kris – olagliga varor exploderar

I en artikel skrämmer upphovsrättslobbyn upp ungdomar med att de kan få i sig träsprit om de ”köper plagiat på nätet”, det vill säga laddar ner piratkopierade filmer eller liknande.

I en artikel från Ehandel.se ondgör man sig över att mer än hälften av de tillfrågade européerna köpt minst en plagierad produkt på nätet under det senaste året. Detsamma gäller ”hela 37 procent” av svenskarna.

Ehandel.se försöker skrämma ungdomar med att de kan luras att dricka träsprit ifall de faller för de piratkopierade produkternas lockelser:

”Det kan vara svårt att motstå frestelsen att köpa piratkopierade produkter. Många av dem är riktigt välgjorda och kostar en bråkdel av originalen. Men med märkeskopior finns det också många faror – en del kan till och med vara livsfarliga, säger Per Holgersson, expert hos Patent- och registreringsverket.”

”Att köpa okontrollerade varor på nätet innebär stora risker. Läkemedel kan vara för starka eller för svaga och vara tillverkade i smutsiga miljöer och ge allvarliga allergiska reaktioner som följd. Träsprit med etiketter från kända vodkamärken och kopierade mobilbatterier som exploderat är andra exempel på när piratkopior är farlig för köparna, avslutar Per Holgersson.”

Oklara påståenden

Det är oklart i artikeln hur stor del av de som ”köpt plagierade produkter” som i själva verket endast laddat ner piratkopierad musik eller filmer från gratissajter som thepiratebay.org eller 1337x.to.

Samtidigt står det klart att piratkopieringen är i kris och att de flesta ungdomar idag låtit sig förledas eller skrämmas av upphovsrättslobbyn till att endast använda sig av betalda tjänster som gynnar stora musik- och filmproducenter. Endast 21 procent av de unga konsumenterna erkänner att de medvetet hade fått tillgång till piratkopierat innehåll under de senaste 12 månaderna.

Pirat-pionjär: upphovsrättslobbyns fel

Frihetsnytts Carl Lundström, medgrundare till The Pirate Bay, menar att piratkopieringen utgör en välbehövlig säkerhetsventil mot överdrivet höga priser från exempelvis musik- och filmjättarna, men även andra marknadsaktörer.

– För många varor utgör reklamen en mycket stor del av leverantörens kostnad, vilket leder till extremt höga priser jämfört med tillverkningskostnaden, förklarar Lundström.

– Eftersom den finansiella elitens och koncernernas inflytande över politik och rättskipning blir allt starkare lägger lagvårdande myndigheter – på skattebetalarnas bekostnad – allt större fokus på att jaga piratkopierare. Detta för att skydda överuttaget mot den naturliga mekanism som marknaden erbjuder för att sätta tak på priserna, det vill säga parallellimport, piratprodukter, eller piratkopiering, fortsätter han.

Lundström säger vidare till Frihetsnytt att när politiken gör de billigare produkterna olagliga och samtidigt mycket lönsamma blir det brottslingar och inte normala företagare som bedriver verksamheten, med följd att det hela urartar med exploderande brödrostar och T-sprit som vodka.

– Hur vanliga dessa problem är kan jag inte uttala mig om, men om det inte varit för upphovsrättshetsandet hade det förmodligen inte ens existerat, säger han.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar