lördag, 1 oktober, 2022

Svenskt PK-apotek läckte kunduppgifter till amerikanskt PK-företag

Nätapoteket Apotea stoppade sina annonser på Facebook därför att den politiskt korrekta plattformen inte censurerade ”rasistiska” åsikter tillräckligt mycket. Nu visar det sig att Apotea trots detta fortsatt att förse Facebook med privata uppgifter om sina kunder.

Apotea, Sveriges största nätapotek, slutade år 2020 göra reklam på Facebook. Som orsak till bojkotten uppgav bolagets vd Pär Svärdson att Facebook inte hade censurerat misshagliga åsikter tillräckligt hårt, eller inte gjort tillräckligt för att ”minska spridning av rasistiskt innehåll” som den 52-årige mångmiljonären uttryckte saken. Nu visar det sig emellertid att PK-bolaget Apotea – även under det årslånga annonsstoppet – har fortsatt att förse Facebook med sina kunders privata information. Det avslöjar Sveriges Radio idag i Ekot.
– Jag kände inte till vidden av informationsutbytet, slingrar sig Pär Svärdson.
Ekot uppger att Apotea försett Facebook med ”information om vilka deras kunder var och vilka receptfria varor de skulle beställa”. Exempelvis kunde Facebook få se att någon med en viss mejladress hade lagt ett akut p-piller för 45 kronor i varukorgen – privata uppgifter som Facebook i vanlig ordning använde för att kunna utsätta användaren för riktad reklam samt vidarebefordra uppgifterna till amerikanska underrättelsetjänster.

Ekot tycks mest bekymra sig över att Apotea inte fullföljt sina påtryckningar för att få Facebook att censurera hårdare. ”Ni slutar göra reklam, fortsätter ge dem data om era kunder. Är det då en bojkott?” frågar man Svärd.
– Ja det vi sa var ju att vi skulle sluta annonsera på Facebook och Instagram och det var ju precis det vi gjorde, svarar vd:n.

”Råkade” implementera Facebooks API

Apotea skickade kunduppgifterna till Facebook i totalt sett nästan två år. Samtidigt påstod bolaget i sin integritetspolicy att det som skickade till Facebook ”aldrig” kunde kopplas samman med kundens identitet – medan kundernas identitet i själva verket är hela meningen med att överhuvd taget sända den aktuella datan.

Att koppla samma två företags datasystem för överföring av data är en komplicerad procedur kallad API (application programming interface). Sammankopplingen utförs av dataexperter som följer detaljerade protokoll. Pär Svärddson sammanfattar detta med att en icke namngiven anställd ”råkat slå på överföringarna” av kundernas information till Facebook.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar

00:04:50

Nyhetssändning 14 september

00:04:35

Nyhetssändning 29 augusti