Den ikoniska sportbilstillverkaren har hamnat i blåsväder efter att ha retuscherat bort en berömd Jesus-staty i en av sina jubileumsreklamer. Den hårda kritiken lät dock inte vänta på sig, vilket fick biltillverkaren att snabbt vända kappan efter vinden. Detta rapporterar The Daily Mail.

Porsches jubileumsreklam upprörde
Det var under söndagen (6 augusti) som sportbilstillverkaren Porsche släppte en reklamfilm i samband med bilmärkets 60-årsjubileum av sin ikoniska 911-modell. Reklamfilmen, som föreställde de senaste 911-ST-modellerna glida runt i de portugisiska bergen togs dock snabbt bort från tillverkarens officiella Youtube-kanal.
Anledningen? Bortretuscherandet av den ikoniska Kristusstatyn (Cristo Rei) i Lissabon som ej fanns uppe på berget när kvinnans röda Porsche åker längs den välkända 25-april-bron. Istället syntes endast den 23 meter höga betongsockeln som statyn vilar på. Detta både uppmärksammades och påpekades snart av flertalet X-användare.
Reaktionerna på tilltaget lät inte vänta på sig. I flertalet sociala medier manade många till bojkott av företaget. Andra frågade varför reklamfilmen skulle spelas in från just den vinkeln ifall de ändå skulle retuschera bort statyn i efterhand. På bara några få timmar hade tusentals arga kommentarer gällande reklamen, strömmat in.
Porsche kröp snabbt till korset
När företagets medieansvariga såg vartåt vinden blåste gjorde man snabbt en helomvändning. Några timmar senare var den ikoniska statyn tillbaka i filmen, liksom reklamfilmen på Youtube-kanalen. Företaget publicerade därefter en skriftlig ursäkt till tilltaget men förklarade vidare inte varför man gjort så från första början.
Dock återstår att se hur efterfrågan och försäljningen av de lyxiga sportbilarna kommer att påverkas framöver.
Bara ett tilltag av många
Biltillverkarens tilltag att retuschera bort en kristen symbol i sin reklam är inte det första försöket att på senare tid få bort kristna symboler i det offentliga. Inte minst många brittiska universitet har i sin sekulariseringsiver försökt att få bort samtliga kristna termer, samt förnamn och efternamn då de kan uppfattas som ”kränkande” eller ”exkluderande”.
Detsamma gäller för den anrika London School of Economics där skolledningen i början av året beslutade för att ta bort kristna begrepp som ’Fasta’, ’Jul’ och ’Påsk’ i syfte att vara mer inkluderande och bättre återspegla det internationella samfundet. Även i dessa fall har de ilskna motreaktionerna inte låtit vänta på sig.
Konsumenterna har sista ordet

Liksom fallen med Balenciaga i fjol (2022), Bud Light för några månader sedan och Costa Coffee i förra veckan visar det på makten hos den enskilde konsumenten. Särskilt när flera enskilda konsumenter gör gemensam sak och bojkottar ett företag och dess tjänster/produkter.
I dagsläget är det kanske det kraftfullaste vapen som enskilda konsumenter har gentemot företag som försöker följa vissa agendor som styrs uppifrån. Genom att välja med din plånbok kan du göra större skillnad än du anar.
Även LIDL retuscherade bort kors från Grekiska produkter…