måndag, 28 november

Propaganda till barn: vaccinjätte gör serietidning

Marvel Comics har slagit sig ihop med Pfizer för att rikta vaccinpropaganda till barn, som ska lockas att bli ”vardagshjältar” genom att göra som superhjältarna säger och vaccinera sig.

”Superman? Batman? Catwoman? Glöm dem. De riktiga hjältarna är vanliga människor. Men bara om de vaccinerar sig mot Covid-19”, sammanfattar schweiziska Weltwoche den nya serietidningen.

Serien har getts ut av Marvel tillsammans med vaccinjätten Pfizer som kungjorde samarbetet på sin LinkedIn-sida förra veckan.

Handlingen i serien kretsar kring en strid mot den galna roboten Ultron som symboliserar Covid-19-viruset, skriver Breitbart. Ultron försöker förgöra superhjältegruppen Avengers som besegrar honom gång på gång, men varje gång kommer han tillbaka starkare än förut.

Avengers med Iron Man i spetsen (Pfizer) utvecklar en ny kanon (vaccin) som kan skjuta ner Ultron. Dialogen i serien säger att eftersom Ultron ”förändras och utvecklas” fortsätter Avengers att ”anpassa sig och utveckla nya strategier”.

Serien avslutas med att vanliga människor hyllas med orden ”vardagshjältar bär inte mantel”.

”Men de bär ett litet plåster på överarmen efter att de fått sin senaste covid-vaccination – för vardagshjältar bryr sig om sin hälsa”, avslutas serien.

Marvel har under flera årtionden haft en politiskt korrekt vinkling på ämnen som rasism och feminism, men under 2000-talet har det blivit mer och mer påträngande då gamla hjältar plötsligt bytt ras, kön eller bådadera så att exempelvis Thor blivit kvinna, Hulken asiat och Spindelmannen ”hälften svart, hälften latinamerikan” enligt Marvelförfattaren Brian Michael Bendis. Många bedömare, även opolitiska sådana, menar att det förstör serietidningsindustrin.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar