Regeringen gynnade drivmedelsbolagen istället för att sänka priserna

I Tidöavtalet framgick att reduktionsplikten för drivmedel skulle sänkas till EU:s miniminivå på sex procent vilket hade inneburit en stor lättnad för alla beroende av att framföra fordon. Innan avtalet skrevs hade lobbyorganisationen Drivkraft Sverige, med Fredrik Reinfeldt som styrelseordförande, kontaktat partierna med ett medskick till förhandlingsbordet. Resultatet: Ingen sänkning förrän tidigast 2024.

Lobbyorganisationen Drivkraft Sverige påverkade regeringspartierna att inte sänka reduktionsplikten till EU:s lägstanivå på sex procent, som de hade lovat i valrörelsen. Tidigast 2024 kommer det kunna vara aktuellt med en sänkning enligt Kristofferssons regeringsförklaring.

Fredrik Reinfeldt leder Drivkraft Sverige

Drivkraft Sverige är en lobbyorganisation med tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt som styrelseordförande, som har stora intressen i att reduktionsplikten behålls på den extremhöga nivå på 30,5 procent som vi har i Sverige, eftersom flera av Drivkraft Sveriges medlemmar själva är producenter av biodrivmedel.

Bolagen vet att fossilbränslenas tid är räknad och vill därför pressa ut så mycket pengar de kan och tack vare reduktionsplikten fördröja omställningen så långt som möjligt.

Bränsleföretagen pressade regeringen om reduktionsplikten

När så regeringen och Sverigedemokraterna lovade väljarna sänkt reduktionsplikt tyckte Drivkraft Sverige att det var dags att agera. De kontaktar M, SD, KD och L och skickar med ett budskap om hur branschen skulle se på saken om reduktionsplikten sänks.

Drivmedelsbolagen har redan reserverat leveranser av biodrivmedel för 2023 utifrån den redan beslutade reduktionsplikten. De vore olönsamt för dem att ha inhandlat större volymer än vad som kommer gå åt och dessutom ska EU:s biodrivmedelsnivå förhandlas i början av 2023.

Viktigare för regeringen att gynna drivmedelsbolagen än svenska folket

När regeringen och SD förhandlat klart Tidöavtalet är det uppenbart att partierna visar drivmedelsbolagen betydligt större omsorg än folket. Finansminister Elisabeth Svantesson uttryckte oro för att drivmedelsbolagen hade tagit stor skada om reduktionsplikten hade sänkts tidigare än 2024.

Trots vallöftet om sänkta drivmedelspriser och vetskapen om att svenska folket redan då hade en svår ekonomisk situation valde regeringen att ta hänsyn till drivmedelsbolagens vilja att tjäna mer pengar istället för att se till det svenska folkets ekonomiska situation.

Det är alltså viktigare för regeringen att drivmedelsbolagen får maximal vinst än hålla sitt vallöfte och sänka priset på drivmedel så att svenskarna kan få en drägligare vardag.

2 KOMMENTARER

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar