Rör på dig utomhus trots årstiden och vädret

Det är skribenten som står för åsikterna i texten, inte Frihetsnytt. 
Hos oss får alla åsikter komma fram, även om de är obekväma. Vi står för riktig yttrandefrihet.
Ett tydligt tecken i tiden är all den vakna tid som folk tillbringar inomhus. Inte bara framför skärmar, TV-apparater och övrig elektronik utan även på gymmet. Att se folk där som springer eller promenerar på ett löpband, istället för att göra samma sak utomhus, är sorgligt. Det är just friskluften och motionen utomhus som ger både kropp och själ ett rejält lyft.

Även barn tillbringar alltmer tid inomhus

Att både barn och vuxna idag tillbringar allt mindre tid utomhus kommer nog inte som en överraskning. Det är idag ingen ovanlighet att se små barn som sitter i timtal framför telefonen, paddan, datorn eller någon annan elektronikpryl som stjäl alltför mycket av deras uppmärksamhet och tid. Tid som istället borde tillbringas med lek och utomhusaktiviteter som stärker fysik och social och kognitiv utveckling.

Enligt en studie som den brittiska motsvarigheten till naturvårdsverket (National Trust) genomförde för några år sedan tillbringar brittiska barn idag endast hälften så mycket tid utomhus som deras föräldrar och siffran lär dessvärre inte vara mycket högre i Sverige.

Här är det dock föräldrarna som har ansvaret att hålla modern, beroendeframkallande teknik på armlängds avstånd. Åtminstone tills de kommit upp i skolåldern men även då bör den moderna tekniken användas ytterst sparsamt.

För en förälder kan det låta bekvämt och lockande att bara lämna över en padda eller telefon till sitt barn, men det man egentligen då gör, är att skjuta problemen på framtiden. Att inte göra denna extra lilla uppoffring för sitt barn nu kan få besvärliga konsekvenser längre fram, både för barn, föräldrar, skolpersonal och samhället.

Vuxna till och med springer inomhus

De vuxna är dock inte ett dugg bättre utan tillbringar själva allt mindre tid utomhus jämfört med sin föräldrageneration. De flesta arbetar inomhus, sätter sig framför TV:n när man kommer hem och tillbringar sedan all sin träningstid (om man har avsatt någon) i någon gymlokal. Att vuxna i medeltal tillbringar 21 av dygnets 24 timmar inomhus är inte förvånande och den siffran är nog generöst antagen för de vuxna.

Undertecknad, som är ute och springer varje dag, kanske tillbringar 3 timmar utomhus inklusive promenaderna till och från olika platser. Att få in de där löprundorna och intervallpassen är för mig så mycket mer än bara motionen. Det innebär ju även frisk luft, naturupplevelser, en rensning av huvudet och ibland social gemenskap. Därmed är det inte så konstigt att många av oss blir deppiga, trötta och hängiga ifall vi tillbringar för mycket tid inomhus.

Innesittande gör oss sjuka, lata och deprimerade

Att vi blir sjuka, trötta och deppiga av att tillbringa för mycket tid inomhus är i sig inget konstigt. Frånvaron av frisk luft, fysisk aktivitet och natur gör att vi bara efter några timmar känner oss instängda och rastlösa. Lägg därtill den dåliga inomhusluft som många av oss inte bara jobbar i flera timmar dagligen utan kanske till och med bor i.

Uppskattningsvis 1,2 miljoner svenskar uppger att de idag lider av symptom eller besvär som orsakas av dålig inomhusluft. Ungefär 4 av tio skolor är idag fukt eller mögelskadade på något sätt, vilket omfattar alla som vistas i skolmiljön. Problemet med fukt- och mögelskador i småhus skulle kosta uppskattningsvis 100 miljarder kronor att åtgärda med hjälp av ventilation.

Det är därmed inte konstigt att vi även blir latare av att vistas för mycket inomhus, särskilt när vi gör det i dålig inomhusluft som suger ur mycket av vår energi och livskraft.

Den fysiska och mentala stimulans som man får av fysiska utomhusaktiviteter är väldigt svårkopierad i inomhusmiljö. Vi blir även mer deprimerade då själva motionen sätter igång många processer, kopplingar och signaler i hjärnan som får oss att tänka klarare och gör oss mer drivna och nyfikna. Något som bland annat hjärnforskaren Anders Hansen tar upp i sin berömda bok ”Hjärnstark”.

Det innebär att du omöjligen kan förbli en hälsosam, frisk och välmående person ifall du sitter inomhus hela dagarna. För den som vill argumentera mot detta så säger jag bara ”Kolla hur bra människor mådde när tvingades stänga in sig i sina bostäder under Corona-nedstängningarna. Där gjorde bristen på både solljus, friskluft och rörelsefrihet att många (i synnerhet de som förlorat sina jobb) valde att ta livet av sig vilket är föga förvånande.

För oss svenskar och nordbor är vistelser utomhus i naturen en livsnödvändighet som är djupt rotad i vår folksjäl, kultur och historia.

Därför har vi blivit mer inomhusbundna

Att vi tillbringar mer tid inomhus än våra föräldrar är föga förvånande då tiden innan industrialismens framfart under det förrförra århundradet karaktäriserades av jordbruk och en befolkning som till största delen var bosatt på landsbygden. De flesta var tvungna att slita och släpa utomhus hela dagarna för att bruka jorden, ta hand om djuren, sköta om gården.

När industrialiseringen sedan tog fart och alltfler landsbygdsbor flyttade in till städerna för att ta jobb i någon av de många fabrikerna/industrierna innebar det många slitsamma timmar inomhus. Dessutom med otillräcklig ventilation och undermålig säkerhet. Detta, i kombination med trångboddhet gjorde att arbetarna höll sig alltmer inomhus efter sina långa arbetspass. Det här var alltså en process som i Sverige tog sin början redan i takt med urbaniseringen under 1800-talets andra hälft.

Sedan dess har den tekniska utvecklingen och fortskridande automatiseringen gjort att ännu mindre tid tillbringas utomhus vilket inte är särskilt konstigt. Barnen har ju fått paddor, datorer, TV-spel, telefoner och diverse elektronik att leka och underhålla sig med medan de vuxnas promenader och personliga möten har ersatts med appar, sociala medier och elsparkcyklar som gör att de inte ens behöver promenera själva. Med andra ord har den underhållningskultur och det latmanssamhälle som vuxit fram i den tekniska utvecklingens kölvatten gjort att alltfler blivit bekväma och inte orkar bege sig ut för att göra saker när det finns annat som lockar.

Kom dock ihåg att ingen av dessa aktiviteter som kräver noll fysisk ansträngning ger dig någon som helst långvarig stimulans eller tillfredsställelse. Det är baksidan med de omedelbara belöningarna vars motgift givetvis är att anstränga sig och utföra sådant som kräver både ansträngning och tankekraft av något slag. Att bege sig utomhus för någon form av aktivitet kräver en liten ansträngning, vilken är en av många anledningar till att en utomhuspromenad kan ge oss en sådan tillfredsställelse.

Fördelarna med att vistas utomhus

Förutom att du anstränger dig fysiskt och psykiskt finns det en rad andra fördelar med att vistas utomhus, oavsett väder och vind. Försök att tänka på dessa nästa gång du funderar på att hoppa över den där promenaden, löprundan eller cykelturen utomhus, bara för att vädret är lite mulet, regnigt eller kallt. Kom ihåg dock, att du för bästa effekt bör lämna elektroniken hemma eller avstängd under dessa stunder:

  • Du får en större sinnesnärvaro
  • Du får andas frisk luft som fyller dig med ny energi
  • Du får en bättre och starkare anknytning till naturen
  • Du ger både hjärnan och kroppen en chans att varva ned
  • Du blir mindre fäst vid, och beroende av all elektronik runtomkring dig
  • Du rensar hjärnan och får färre problem med koncentrationen och minnet
  • Du får många nya idéer, infall och perspektiv under promenaderna
  • Du får i dig lite D-vitamin från solljuset (fastän det är vinter)
  • Det är bra för ögonen och synen att få fokusera på något annat än skärmar (särskilt för barn)
  • Du förbättrar din sömn och får färre sömnsvårigheter (melatoninet och den cirkadiska rytmen påverkas positivt av vistelser utomhus)
  • Du får mer energi av den fysiska aktiviteten, i kombination med friskluften
  • Du kommer att må psykiskt bättre (tack vare anledningarna ovan)
  • Du stärker ditt immunförsvar, dels tack vare den fysiska aktiviteten men även för exponeringen mot naturen och allt levande som finns i den.

Så beger du dig ut oftare

Att resa sig upp från soffan/sängen/fåtöljen och utföra någon sorts fysisk aktivitet kan ibland vara mycket svårt. Detta eftersom människan av naturen är lat och oftast väljer minsta motståndets väg för att spara på energin. Ifall du fortfarande har svårt att ta dig upp från sofflocket för att bege dig ut så finns det saker du kan göra för att underlätta detta sista men avgörande steg. Både praktiskt och mentalt så att du får rätt inställning:

  • Försök att få med en vän eller närstående ut på en promenad/löprunda. Det blir något lättare att motivera sig, samt att det förpliktigar mer när du har någon som väntar.
  • Är motståndet mot en utgång stort, försök att föreställa dig hur bra du kommer att må när du har promenerat/sprungit klart. Försök även föreställa dig hur mycket bättre du kommer att se ut när du fått in vanan ett tag.
  • Schemalägg några mobilfria timmar under tiden du planerar att bege dig ut. Rastlösheten du känner till en början kommer du snart att vilja ersätta med frisk luft och motion.
  • Ställ in ett högljutt alarm på mobilen som du lägger i ett annat rum. Då tvingas du upp från soffliggandet/stillasittandet.
  • Har du väldigt svårt att slita dig från TV:n, dess program och alla Netflix-serier så bör du säga upp dessa abonnemang omgående. De stjäl mycket mer av din tid och uppmärksamhet än du tror.
  • Ifall du inte har intressen som kräver vistelse utomhus, skaffa dig ett eller flera sådana. De kommer att tvinga ut dig i friska luften, oavsett väder och vind
  • Använd dig av en ljusterapilampa under vintermånaderna. De ger dig en dos extra energi, gör dig snäppet hurtigare och minskar din vilja att vilja stanna inomhus.
  • Ät riktig, ordentlig mat (med fokus på animalisk föda) och dra ned på koffein, sötsaker, kolhydrater och fiberrik mat som försämrar ditt näringsupptag och ger dig magproblem. Hur din mage (och dess bakterieflora) mår påverkar i högsta grad resten av kroppen. Kolesterolet i maten förbättrar även D-vitaminupptaget från solljuset utomhus.
  • Skaffa dig en vinterbadsrutin med löften om personlig bestraffning för varje inställt bad.
  • Belöna dig själv efter varje genomfört motionspass utomhus (undvik helst skräpmat, sötsaker och söta drycker som belöning).





Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar