S anklagas för hyckleri – driver sina egna ”trollfabriker”

Sverigedemokraterna har den senaste tiden anklagats för att driva ”trollfabriker” och har kritiserats hårt av bland annat Socialdemokraterna. Nu kan dock Samnytt avslöja att Socialdemokraterna själva driver så kallade trollfabriker på Facebook där det skojas friskt om regeringspartierna och diverse partiföreträdare.

Kritiken från oppositionen gällande Sverigedemokraterna har varit omfattande efter Kalla faktas program om partiets så kallade trollfabriker. Partiet anklagas bland annat för att systematiskt skapa anonyma konton i sociala medier där de med hjälp av humor och ”memes” förlöjligar övriga partier och deras företrädare.

En av de av Socialdemokraterna betalda annonsinläggen. Annonsen betalades av partitidningen Aktuellt i politiken.

Socialdemokraterna var snabba med att rikta kritik mot Sverigedemokraterna, och partiledaren Magdalena Andersson (S) gick så långt att hon kallade partiet för ”extremt”:

– Det är klart att det är något som är väldigt allvarligt för det politiska samtalet. Syftet är naturligtvis att manipulera det politiska samtalet. Det här visar att SD är ett extremt parti.

Socialdemokraterna hycklar

Nu kan dock Samnytt avslöja att Socialdemokraterna som parti själva driver så kallade ”trollfabriker”, bland annat på Facebook. Tidningen skriver att det rör sig om sidorna ”Samtidigt i Sverige” (som har cirka 5 000 följare) och ”Sverige inför verkligheten” (med 15 000 följare). Sidorna ska ha skapats av AiP Media Produktion AB, som ägs av Socialdemokraterna.

I Facebookgrupperna kan man se hur det sprids klipp och inlägg som förlöjligar Tidö-partierna och deras företrädare. Biståndsminister Johan Forssell (M) pekades exempelvis ut som ett säkerhetsproblem i grupperna efter ett avslöjande att ministern investerat i Kina-baserade företag.

Efter att Kalla fakta sänt sitt program om Sverigedemokraterna uppdaterade ägarna informationen på sidorna, men innan dess var det högst oklart för användarna att det var Socialdemokraterna som låg bakom dem. Att beskrivningen ändrades uppmärksammades bland andra av Expressen-krönikören Viktor Barth-Kron.

Samnytt kan även avslöja att Socialdemokraterna spenderat hela fem miljoner kronor på att marknadsföra inläggen i grupperna. Sammanlagt rör det sig om 1 800 annonskampanjer.

KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter