torsdag, 1 december

Så driver du ut din inre latmask

Alexander Söderberg och den inre latamasken

Att folk har blivit latare de senaste decennierna råder det inget tvivel om. Men vad utmärker en typisk latmask och vad kan man göra för att latmasken inom en ska dö? Att övervinna den är en daglig kamp för oss alla men den går att vinna över tid genom att genomföra små dagliga förändringar.

Det råder inget tvivel om att vi idag lever i ett riktigt latmanssamhälle, åtminstone vi som bor i de utvecklade länderna. Ett samhälle där folk rör på sig allt mindre och där allting går att få levererat genom några få knapptryckningar. Jag vågar påstå att vi lever i det lataste samhälle som någonsin funnits vilket är både på gott och ont. Gott i bemärkelsen att vi inte riskerar att svälta eller duka under av mindre infektioner men samtidigt av ondo eftersom det gjort oss lata, slöa och apatiska. Mycket tack vare den moderna tekniken som merparten inte kan hantera på ett vettigt sätt. Rätt använd utgör den fantastiska verktyg som underlättar ditt liv men missbrukad blir den en tidstjuv som gör dig bekvämare och latare.

Det personliga ansvaret

Även ifall tekniken manipulerar vår biologi till stora delar (vi är ju lata av naturen för att spara på energireserverna) så har vi även ett personligt ansvar att ta hand om oss själva och vår hälsa så att den inte förfaller. Tar inte fler av oss det ansvaret är vi snart i samma eländiga sits som USA där 2/3 av den vuxna befolkningen är fet eller överviktig. Något som kostar samhället och sjukvården hundratals miljarder dollar årligen, bortsett från de personliga tragedierna och lidandet.

Det är därför upp till oss själva att gå emot strömmen och inte resignera för latmanssamhället och dess många frestelser. Det kräver självrannsakan, en handlingsplan och en gradvis förändring av dina dåliga vanor. Det är ingen lätt uppgift men den är fullt genomförbar och resulterar i verklig frihet på sikt. Det vill säga frihet från diverse laster och vanor som för ditt liv bakåt istället för framåt.

Vad kännetecknar en latmask?

I en ganska nyinspelad Vinnarpodd gick undertecknad och Tobbe Larsson igenom en lista som tog upp tio kännetecken på en typisk latmask och framförallt vad man själv kan göra för att mota latmasken i grind. Något som kräver lite av en själv men som är möjligt genom att göra små dagliga förändringar. Återstoden av artikeln ägnas därför åt listan och lösningarna:

Tio saker som kännetecknar en latmask:
1. För mycket tid på TV, filmer och sociala medier

Dessa aktiviteter är enklare, mindre tidskrävande och bekvämare än att gå ut och vara social och träffa folk på riktigt. Att gå ut och träffa folk kräver lite aktivitet, uppoffring och engagemang.

2. Maskar på arbetet (och med arbetsuppgifterna)

En latmask tar inte tag i saker direkt utan skjuter hellre på det i all evighet, gärna så långt som möjligt. Det är för jobbigt att lägga in en kontinuerlig uppoffring. Ej heller gör han sitt bästa utan bara det som krävs.

3. Ger sig själv ursäkter till att hoppa över träningen

Att träna 3-4 gånger i veckan (en timma/pass) kräver inte en jätteuppoffring och kan du inte ens göra det, fastän du är hel och frisk, så är det ett tecken på lathet. Att komma med ursäkter håller därför inte utan är något som hör latmasken till.

4. Sätter inte upp mål eller planerar för framtiden

Att sätta upp mål kräver en liten uppoffring och att anstränga sig för att förverkliga dem kräver en ännu större uppoffring. Ifall du inte ens förmår att sätta upp några mål så har du inget att sträva mot heller utan blir som skutan på havet utan kapten.

5. Avslutar inte böckerna man påbörjat

Att läsa en bok kräver kontinuerlig koncentration och ansträngning som inte mobilerna gör. Därför bör man ge varje bok en chans istället för att ge upp efter något kapitel. Att du inte förmår läsa en bok särskilt långt utan att avsluta den är ett tecken på bristande ork och koncentration, det vill säga lathet.

6. Ens bostad (och arbetsplats) är rörig och oorganiserad

Att hålla sin bostad och arbetsplats i någorlunda organiserat skick kräver en kontinuerlig uppoffring och självdisciplin. Att du inte förmår hålla ordning och reda på dina grejer är därmed ett tecken på att du saknar dem. Ett tecken på lathet helt enkelt.

7. Uttråkad på fritiden

De lataste människorna är oftast de mest uttråkade, med andra ord de som bara lever för att konsumera och som inte har några intressen eller hobbys. Att ha dem kräver lite aktivitet, engagemang och uppoffring och har man inga intressen så behövs heller ingen uppoffring.

8. Alltid upptagen utan att veta varför

Människor som planerar dåligt och inte värdesätter sin tid fyller ut mycket av den med meningslösa passiva aktiviteter. Människor som inte orkar ta tag i vare sig planering eller dåliga vanor får inte mycket tid över och känner sig därför upptagna utan att veta varför.

9. Ofta hämtmat och skräpat, fastän du har möjlighet att laga hemma

Att du sällan orkar laga din egen mat är ett riktigt latmasktecken då det oftast inte kräver flera timmar i köket att göra det. Att kunna steka en bit kött eller koka några ägg är allt du behöver kunna för att få i dig näringsrik mat. Det låter väl inte alltför jobbigt?

10. Tar inte hand om dig själv (utseende, hygien, kläder)

Orkar du inte ens borsta tänderna, kamma håret, tvätta dig eller dina kläder, så är du en riktig latmask. Det här verkar dock vara ganska vanligt bland många idag och det är egentligen inga enorma uppoffringar som krävs för att se lite hel och rekorderlig ut.

11. Åker elsparkcykel (bonus)

Orkar du inte ens promenera eller cykla kortare sträckor så är du en latmask utan dess like. Du gör det dessutom till en dålig vana och med tiden så orkar du inte ens ta dig några hundra meter utan elsparkcykel. Det finns inga ursäkter till att använda denna latomobil och onödiga leksak. Använd istället benen och armarna till det de är skapta för.

Lösningar (så driver du ut latmasken)

Att bekämpa sin inre latmask är en daglig kamp som vi alla för och dessvärre så går de flesta förlorande ur striden. Mest för att man inte ser omedelbara resultat och inte har uthålligheten (och envisheten) att fortsätta. Dock är det inte omöjligt att vinna den och här är därför några förslag på lösningar. Det vill säga vad du kan göra för att mota din inre latmask i grind. Det går dock inte över en natt utan är något som görs genom små dagliga förändringar över tid. Nyckeln är därför små dagliga segrar, uthållighet och långsiktigt tänk:

1. Självrannsakan

-Var medveten om att du är en latmask, erkänn det för dig själv och skyll inte ifrån dig. Denna självrannsakan behövs för att du ska kunna ta personligt ansvar, se tillbaka på dina snedsteg och lägga upp en plan för att inte återupprepa dem. Därefter tar du de första myrstegen. Kom ihåg att det är bättre sent än aldrig och det värsta du kan göra är att låta egot ta över eller se på loppet som kört. Då har du redan resignerat och gett upp planerna på att förändra ditt liv till det bättre.

2. Ta små myrsteg

När du rannsakat dig själv så kan du börja ta de där små stegen i din vardag som sedan förändrar ditt liv. Att försöka ta alltför stora kliv på en gång (som många gör med nyårslöften) slutar oftast med att man ger upp och blir ännu latare. Nyckeln till framgång ligger istället i de små dagliga stegen man utför kontinuerligt. Det kan vara att du undviker skräpmat och alkohol under vardagarna (till förmån för riktigt mat), konditionstränar trekvart om dagen eller schemalägger tretimmars mobilfri tid om dagen. De stora förändringarna kommer trots allt av att du gör små förändringar och förbättringar dagligen.

3. Begränsa tiden med latmaskar

-Begränsa din tid med lata människor och sluta umgås med dem helt ifall så krävs. Du blir summan av de fem personer som du umgås mest med och är dessa personer latmaskar så smittar deras vanor och tänkesätt snart över på dig. Så snart du försöker att höja dig över deras lathet (genom att skippa ursäkterna) så försöker de dra ned dig igen. Sådana människor har oftast ingenting att tillföra ditt liv. Umgås istället med produktiva, energiska och hurtiga personer som driver fram det bästa ur dig. Låt egot sjunka undan lite och var istället nyfiken och ta reda på vad de gör för att hålla sig på banan. Dvs vad de gör för att hålla sig produktiva och inte låta latmasken ta över.

4. Begränsa de passiva aktiviteterna

Scrollande på mobilen, sociala medier, TV-tittande och småätande är typiska aktiviteter som gör dig slöare och inte för ditt liv framåt alls. Schemalägg därför dessa aktiviteter till max någon timma per dag (helst ännu mindre) så att du inte slösar bort timmar av ditt liv på dem. Då hittar du snart på andra, vettigare saker att fylla upp denna tidslucka med istället. Saker som att träna, läsa, lära dig nya saker och möta folk i verkliga livet.

5. Undvik skräpmaten (och drycken)

-Tänk på vad du stoppar i dig då detta påverkar hur du mår. Ju mer socker, skräpmat och kolhydrater du äter, desto mindre energi, vilja och motivation kommer du ha att bli aktiv och få saker gjorda. Sannolikheten är stor att du fastnar i en cykel av konstant småätande som för med sig en rad dåliga vanor. Ät istället så mycket riktig och näringsrik mat som möjligt. Då behöver du inte äta lika ofta, får ett mindre sug efter skräpmat och kan tänka klart. Ett sinne som ofta är upptaget av tankar kring mat och nästa måltid får sällan ro att tänka på allt man kan skapa istället. Mat är därför något som ska ätas med måtta.

6. Motionera / rör på dig (helst utan musik)

Att röra på sig och motionera ordentligt är den kanske bästa medicinerna mot latmasken. Styrketräning i all ära (den behövs också) men det är konditionsträningen som sätter igång blodflödet och aktiverar i princip hela kroppen. Den aktiverar också många må-bra-hormoner (dopamin, oxytocin, mleanin osv) i din hjärna vilket skapar känslan av välmående under och efter ett konditionspass. Du rensar även hjärnan från mycket stress, bekymmer och negativa tankar som kanske tyngt dig på sistone. I dess ställe flödar ofta idéer och tänkesätt som andas ’möjligheter’ och ’tillgångar’ istället för ’begränsningar’ och ’hinder’. Vet inte hur många gånger undertecknad har kommit på bättre, produktivare tankar efter en löprunda eller skidtur i spåren.

7. Återhämtning

Vi kan givetvis inte vara hurtiga, produktiva och energiska dygnet runt, alla dagar i veckan utan behöver lite återhämtning mellan varven. Få därför inte dåligt samvete för att du vilar dig en stund när kroppen är trött och säger ifrån. Du är inte en latmask för att du lyssnar på kroppen och dess varningssignaler. Gör du inte det så kanske du blir helt oförmögen till alla former av arbete under en längre tid.

Ta det i din takt

Oavsett vad ni anser om råden ovan så är de värda ett försök. Skulle ni som undertecknad dessutom vara mer av tävlingsmänniskor och ibland ha lätt för att jämföra er med andra, så får man lägga det åt sidan. Du ska istället göra ditt lopp, utifrån dina förutsättningar och i din takt istället för att jämföra dig med andra (vars förutsättningar skiljer sig).
Den enda du ska jämföra dig med är den du var igår och istället sikta på de dagliga segrarna.

För varje daglig seger blir din inre latmask lite mindre!

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar