Så vill EU manipulera dator- och tv-spelsvärlden

Den 10 november antog Europaparlamentet en strategi för dator- och tv-spel, i syfte att få spelmarknaden att börja spegla ”europeiska värderingar” i högre grad.

Dator- och videospel har blivit en ledande industriell bransch över hela världen. I Europa uppskattar man att spelmarknaden omsatte ungefär 23,3 miljarder euro år 2021. Svenska speltillverkare har skapat sig ett väldigt högt anseende internationellt efter att ha producerat storsäljande spel som Minecraft, Candy Crush och Amnesia.

EU-parlamentet tycker dock att spelvärlden behöver mer politiskt styrning och tydligare pekpinnar för att spelare ska bli mindre rasistiska och mer inkluderande när de skjuter ner tusentals människor i spel som till exempel Call of Duty: Warzone.

Därför vill nu EU-parlamentet ta fram stadgar för ”europeiska värderingar”. Dessa stadgar kommer inkludera ledord som ”social integration” och ”jämställdhet”. Hur dessa stadgar ska lagföras och vem som ska se till att de efterlevs återges inte bland dokumenten.

Yttrandefriheten ingen prioritering

Frihetsnytt märker i sitt granskande av EU-Parlamentets strategi att ordet yttrandefrihet inte nämns. Frågan många ställer sig nu är hur dessa stadgar kommer att ställa sig till icke-politiskt korrekta spel, såsom spelskaparen William Hahnes spel Acquitted som anspelar på en verklig händelse från USA då en 17-årig ung man vid namn Kyle Rittenhouse attackerades av en BLM-mobb under de kaotiska Black Lives Matter-upploppen i Augusti 2020.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

Korruptionsröta i hjärtat av EU

SD tuffar till sig om reduktionsplikten

Nato-general blir president