Självbetjäning ersätter service

Detta är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna i texten, inte FrihetsNytt. Hos oss får alla åsikter komma fram, även om de är obekväma. Vi står för riktig yttrandefrihet.
Skribenten menar att snart sagt inget längre går att göra utan teknik och att samhället tvingar oss till självbetjäning för att spara sin tid och kostnader.

Leksandsprofilen Bo Ekman kritiserar bristen på service från näringsliv och offentliga organ. Däri har han alldeles rätt. Självbetjäning har numera ersatt personlig service.

Att lägga arbetet på patienter och kunder är att stjäla vår tid. Det offentliga och företag spar tid och kostnader på vår bekostnad. De kan i sina resultaträkningar redovisa sänkta kostnader. Vi däremot får högre kostnader. Men vi har inga personliga resultaträkningar. I offentlig ekonomi räknas inte privatpersoners tid och kostnader.

Allt kräver inloggning i dagens digitala värld

Två timmars väntan i telefon är för motparten noll kronor. Tio mils körning till vårdcentral, apotek eller affärer är likaså noll kronor för motparten. Men inte för oss. Yrkesarbetande tvingas ta av sin arbetstid. Det borde bekymra deras arbetsgivare och leda till samlade protester. Men icke! Alla har vi annat att göra än att trycka på valknappar och hänga i telefonköer.

Affärsidén bakom detta är att kopiera IKEA, sänkt pris mot självbetjäning. Ikea ger i alla fall personlig service mot en avgift. Men det gör inte offentliga organ eller allt fler företag. De erbjuder i stället appar. Sådana förutsätter att man har modern IT-utrustning – och att man har bank-ID för att legitimera sig. Det förenklar för utföraren och påstås skydda oss mot bedrägerier. Men det stänger också ute.

Ingen lag tvingar oss att ha appar och bank-ID

Ingen lag tvingar oss att ha vare sig dator, mobil, personliga appar eller ens bankkort. Det har inte min fantasifigur moster Hulda, 87 år gammal. Utan app kan hon inte gå på toa på allt fler håll. Hon kan inte köpa biljett på tåget eller någon annanstans. Hon kan inte betala med kontanter. Hon är kort sagt avskuren från mycket av dagens samhälle.

Bakom denna missriktade kostnadsjakt ligger synen på patienter, kunder och oss alla som problem och kostnadsposter. Dagens elektronik och digitala teknik ger medel att förverkliga denna syn, att automatisera den utan personligt ansvar. Låt oss därför återinföra det personliga ansvaret. Låt oss återinföra personlig service!

Skribent: Tege Tornvall
Näringslivs-, teknik- och biljournalist, infokonsult och redaktör för nätverket Klimatsans

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar