Skurubron – både avgift och skatt för biltrafikanter

Nya Skurubron – som nu byter namn till bara Skurubron – är för många kritiker ett exempel på hur inte ens ett av världens högsta skattetryck räcker för att stat och offentlig sektor ska kunna leverera det som medborgare förväntar sig. En bropassage på Skurubron ska kosta 4 kronor – kanske i evighet, men minst i 20 år.

Riksdagsbeslut

Riksdagen beslutade om vägavgifter 2014 enligt lag, och i förordning beslutades det att avgifter skulle uttaxeras på Sundsvallsbron, Motalabron och Skurubron. Skurubron är speciellt aktuell eftersom avgifter inom kort kommer att införas, 1 oktober nu i år.

Att Nacka kommun gick med på detta 2010 var dock med argumentet att bron skulle komma snabbare på plats om den fick avgiftsfinansiering, som Mitti Nacka skriver. Med fem års försening är det argumentet dock tveksamt för att inte säga borta.

Hela regelverket bygger på den så kallade Eurovinjetten, ett EU-direktiv som egentligen mest tar sikte på att begränsa tung trafik. Direktivet innehåller ett stort mått av frihet för medlemsstaterna – men som så ofta har Sverige tagit det hela så långt det någonsin går, mer än vad EU kräver, och inte minst är det så i fallet med Skurubron.

Broarna och framtiden

Nu har Skurubron öppnats, och den andra bro som har funnits stängs för motorfordon under sin långa kommande reparationstid. Den tills vidare stängda bron får nu namnet Gamla Skurubron.

I det kommande ska man kunna välja mellan längre restid, på Gamla Skurubron, eller högre kostnad (4 kronor i avgift) på Skurubron, men närmast så kommer bara den avgiftsbelagda Skurubron att finnas, oavsett. Avgift på Skurubron, med den kortare restiden, blir det dock i minst 20 år enligt Nacka Värmdö Posten.

Den nya bron har kostat en miljard kronor efter många förseningar och kostnadsöverdrag. Det är ett stort belopp, men i en statsbudget som omsluter 1200 miljarder i kostnader år 2022 och ett av världens högsta skattetryck, som Ekonomifakta konstaterar, så vore det fullt möjligt att finansiera hela den nya bron med ett mindre extra tillskott till Trafikverkets budget.

Det hela kan vara en skrift på väggen om det som kan vänta för svenska skattebetalare, inte minst bilägare som redan är tungt beskattade och drabbade av både parkeringskostnader och andra pålagor: trots all skatt man betalar, så kommer det avgifter på offentliga tjänster, i alla fall de nyare tjänsterna.

KATEGORIER

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

2 KOMMENTARER

  1. Ja denna omtalade Skurubro som man pratade länge om att reparera/bygga om! Detta i minst 50 år om inte längre. Ja och detta hade nog inte någon räknat med att det skulle kosta! Detta påverkar alla oss som bor i din delen av Nacka som använder denna bro och alla Värmdöbor förstås!

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter