måndag, 28 november

Slöjtramsande i svensk reklam

Ett svenskt företag gjorde reklam med en hijabklädd kvinna, men tog sedan bort den på grund av slöjhetsandet mot Iran. SVT frågar sig om det nu är slut med slöjor i svensk reklam.

Det är svenska företaget Mathem som fjantar fram och tillbaka med hijabkvinnor, vilket nu uppmärksammas av SVT.

”Kvinnor i slöja har förekommit i marknadsföring i Sverige vid flera tillfällen och har vid flera tillfällen varit föremål för debatt. Den har hyllats för att synliggöra befolkningsgrupper som annars inte alls syns i reklam, men har också anklagats för att normalisera en förtryckande religiös symbol som kvinnor offrar livet för att slippa”, konstaterar SVT.

Som bekant är det SVT själva och andra vänsterliberaler som hetsat fram ”synliggörandet” som inga normala svenskar varit intresserade av, och sverigedemokrater som tyckt motsatsen då de inte anser att Islam hör hemma i Sverige. Men efter protesterna i Iran har vänsterliberalerna vänt på en femöring och tycker nu att slöjor är dumma. Åtminstone i Iran.

Bedömare gissar att när slöjbråket i Iran är förbi kommer svenska företag att återgå till att visa slöjor och vänsterliberala propagandaorgan återgå till att hylla dem för det.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar

00:05:28

Nyhetssändning 7 november

00:06:45

Nyhetssändning 28 oktober