Google satsar på att ”motverka desinformation och öka säkerheten inför det svenska valet i september”, enligt TT.
Den amerikanska sökjätten har inrättat ett särskilt valteam bestående av internationella experter och svenska Googlemedarbetare, och ska även fördjupa sitt samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Myndigheten för psykologiskt försvar.
Kritiker pekar på att den amerikanska sökmotorn tidigare har avslöjats med att påverka valen i USA genom skuggbanning och manipulation av sökresultat, och fruktar att den nu kommer att hindra oppositionen i Sverige från att yttra sig på samma sätt som man regelbundet gör inför amerikanska presidentval.
MSB och den nyinrättade Myndigheten för psykologiskt försvar har som ett av sina uppdrag att skydda befolkningen från utländska påverkansförsök. I praktiken har det dock visat sig uppstå stora problem med opartiskheten – propaganda från amerikanskt håll granskas nästan aldrig kritiskt, medan propaganda från ryskt håll nagelfars i detalj. Något som blir särskilt problematiskt då rysk propaganda ofta riktar in sig på att peka ut det som är dåligt i västerländska samhällen – vilket även västerländska systemkritiker gör.
Risken är alltså uppenbar att myndigheterna kommer att dra ”rysk propaganda” och ”svenskars kritik mot det egna systemet” över en och samma kam. I samarbete med Google kan man då använda ryssen som ursäkt för att undertrycka svenskarnas politiska kommunikation med varandra.
Amerikanska påverkansförsök är mer subtila, döljer sig ofta bakom privata bolag, och går helt i linje med vad svenska politiker ändå planerar för Sverige. Exempelvis visar en rapport från DI att Microsofts ”svenska” filial arbetar för att införa sharialagar om regelbundna bönestunder till Allah på svenska arbetsplatser.