fredag, 7 oktober, 2022

Supermaten del 2 – Supermaten i vårt närområde

Det är skribenten som står för åsikterna i texten, inte FrihetsNytt. Hos oss får alla åsikter komma till tals, oavsett hur obekvämt det är. Vi står för riktig yttrandefrihet.

Alexander Söderberg om supermaten som finns i vårt närområde

De så kallade superlivsmedlen är, trots reklambudskapen, inte alls nödvändiga för en god hälsa. De kan till och med vara skadliga och därför bör man istället rikta blicken mot all supermat som finns inom vårt lands gränser. Allt som vi behöver i näringsväg kan vi hitta på svenska bondgårdar och ute i naturen, vilket inte behöver vara vare sig dyrt eller komplicerat.

Supermaten del 1 – Supermat eller bluff? tog upp problematiken med ”supermaten”. Det vill säga de exotiska livsmedel som ofta transporterats över hela jorden och sägs vara fullproppade med vitaminer, mineraler och andra nyttigheter som kan förbättra hälsan. Åtminstone om man får tro den färgglada och tilltalande marknadsföringen.

Den svenska/nordiska supermaten

Nedan listar jag därför ett axplock av den supermat som vi har inom Sveriges gränser där jag är lite mer tydlig med definitionen av termen. För mig är ett superlivsmedel ett livsmedel med inte bara högt vitamin-/mineralinnehåll vars biotillgänglighet är hög. De ska dessutom orsaka minimalt med fysiska besvär och krämpor efter förtäring. Det vill säga, få eller inga problem med vare sig matsmältning eller låggradig inflammation. Följande livsmedel tycker jag därför är relevanta att ha med på denna lista:

Animalier

  1. Ägg.
    Ett av de absolut hälsosammaste och samtidigt enklaste livsmedlen på denna jord. Ägg innehåller mycket biotillgängligt protein, vitaminerna A, D, B2, B5, B12, E, cholin och mineralerna jod, selen, järn och fosfor för att nämna några.
  2. Råmjölk.
    Råmjölk från nötkreatur är extremt näringsrik jämfört med den pastöriserade komjölk i butiken. Den är framförallt betydligt högre i protein, fett, kolhydrater, magnesium, B-vitaminer och vitamin A, C och E. Den är även rik på specifika proteinföreningar som laktoferrin, antikroppar och tillväxtfaktorer.
  3. Smör, grädde och vissa ostar.
    Smör och grädde är framförallt rika på A, D, K och E-vitamin, förutom kolesterol och mättat fett som båda behövs för bland annat hormonsyntes och bildandet av nya celler. De flesta ostar innehåller även vitaminerna B2 och B12, samt en del biotillgängligt kalcium.
  4. Fläsk och nötkött.
    Förutom det biotillgängliga proteinet så innehåller rött kött rikligt med hemjärn, D-vitamin, zink, selen, B-vitaminer (framförallt B6 och B12), mättat fett, kolesterol och en del omega-3-fettsyror.
  5. Inälvsmat.
    Vare sig det är njure, lever, hjärta, hjärna, tunga eller mage du äter så innehåller den mesta inälvsmat mycket av fettlösliga A,D,E  och K-vitaminer, plus B-vitaminer (framförallt B9 och B12). De är också rika på biotillgängligt protein, mineraler som järn, magnesium och selen för att nämna några.
  6. Fet fisk.
    Förutom kolesterol och mättat fett innehåller fet fisk rikligt med A,D, och E-vitamin samt B-vitaminerna B6 och B12, samt en hel del av de livsnödvändiga Omega-3-fettsyrorna.
  7. Fiskrom.
    Förutom näringsinnehållet som nämnts ovan, innehåller fiskrom även rikliga mängder järn, selen, kalcium och magnesium.
  8. Skaldjur.
    Dessa delikatesser innehåller det mesta i vitamin- och mineralväg. Jämfört med fiskrom innehåller skaldjur även rikliga mängder koppar och zink.

Vegetabilier

Vill man konsumera superlivsmedel från växtriket så duger bären från våra skogar och myrar alldeles utmärkt. De är framförallt rika på C-vitamin och vissa antioxidanter.

De naturliga, inhemska livsmedel som listas nedan ges därför ingen närmre beskrivning utan presenteras snarare som fullgoda alternativ till dyra, importerade superlivsmedel. Tumregeln är att inte äta dem ifall de är omogna eftersom det är då de är som giftigast.

Ätliga växter (sorterade efter mognadssäsong). Dessa ätliga växter är hämtade från en artikel ur ICA’s kundtidning ”Buffé” och i denna står det mer utförligt vad de kan användas till.

  1. Vår
    Saltarv (Honckenya peploides), Maskros (Taraxacum officinale), Brännässla (Urtica dioica), granskott
  2. Högsommar
    Skogslind (Tilia x europea), Gatkamomill (Matricaria discoidea), Åkertistel (Cirsium arvense) 
  3. Sensommar och höst
    Rönnbär (Sorbus aucuparia), Nypon (Rosa spp)
  4. Vinter
    Kråkbär (Empetrum nigrum), Gran (Picea abies) eller rättare sagt granbarr.
  5. Övriga bär
    Blåbär, hallon, vinbär, smultron, lingon, hjortron, havtorn, krusbär, nypon, tranbär, aroniabär.

Slutord

Kom bara ihåg att undertecknad inte är expert i näringslära eller för övrigt har någon certifiering i ämnet (certifieringar som för övrigt ofta inte visar sig vara vatten värda). Dock har jag i egenskap av lekman försökt att sätta mig in i ämnet och särskilja det som är biologiskt riktigt och verklighetsförankrat från det som är mest påståenden och hypoteser sponsrade av industriintressen. Just för att ni ska kunna få råd som är så gynnsamma och oskadliga för er som möjligt. Därav rekommendationen att förtära bär och växter med stor måtta och försiktighet.

Slutligen är min uppmaning till er att lägga så lite av era pengar som möjligt på dyra superlivsmedel. Därmed sagt är det inte fel att unna sig lite dadlar, fikon och kokosprodukter (istället för godis) någon gång ibland men dessa bör ses som exotiska belöningar snarare än dagliga inslag.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar