Svensk elproduktion allt mer ansträngd

Sveriges elproduktion saknar förutsättningar att motsvara den ökande efterfrågan under de kommande åren. Sveriges eltillgång har blivit mer osäker och väderberoende. Sanktionerna mot Ryssland förvärrar en redan ansträngd situation.

Sverige bedöms fortfarande detta år vara Europas största elexportör men det kommer inte att kunna fortsätta vara så.

Fram till 2027 så bedöms elexporten falla från 28 Twh till 6 Twh (terrawattimmar) och om vädret blir ogynnsamt för vindkraftbaserad elproduktion bedöms, Sverige kunna hamna i ett läge då vi måste importera mer el än det under perioden fram till 2027. Rapporterar tidningen Näringslivet.

Enkla orsakssamband

Den huvudsakliga orsaken är att efterfrågan på el ökar mycket kraftigt under perioden 2023-2027. En växande fordonsflotta av elfordon och en mer elintensiv industri är de drivande faktorerna i utvecklingen. Elproduktionen ökar inte tillnärmelsevis i samma omfattning enligt tidningen Näringslivet.

Produktionen från övriga kraftslag, inklusive havsbaserad vindkraft, förändras endast lite under perioden, säger Mattias Jonsson, enhetschef för elmarknadsanalys på Svenska Kraftnät i ett pressmeddelande.

Högre elpriser

Detta kommer naturligtvis att driva upp priserna på el under de kommande åren. Svenska kraftnät skriver i en analys att när elanvändningen tar fart i Norra Sverige, vilket väntas ske under 2025, kommer det att leda till att prisskillnaderna mellan de olika delarna av landet utjämnas genom högre elkostnader även i norra Sverige.

Hur kunde det bli så här?

Den svenska målsättningen att minska utsläppen med 70 procent till 2030 och EUs lagkrav om ett stopp för nyförsäljning av bensin- och dieselbilar fram 2035 är några av de beslut som driver på utvecklingen av elkrisen rapporterar tidningen Näringslivet.

EU:s importförbud av rysk råolja har lett till att Rysslands export av olja till Europa nästan helt har upphört, rapporterar Bloomberg.

– Den råolja som Europa undviker har omdirigerats till Asien, med en flottilj av tankfartyg som ångar runt kontinenten och genom Suezkanalen för att leverera last till Indien och Kina, skriver Bloomberg

89 procent av råoljan som Ryssland exporterar skickas nu i stället till Asien. Hade inte EU infört importförbudet den 5 december hade denna olja i stället kunnat nå Europa.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

00:54:54

Patrik Engellau om svenskarnas kultur

Muharrem Demiroks dubbla lojaliteter