Trots minskad tro på elbilar – bensinbilarna förbjuds

Enligt stationskedjan Circle K:s årliga studie fortsätter andelen svenskar som tror att elbilarna är i majoritet år 2030, att minska. En siffra som dessutom minskat för varje år. Trots detta planeras de centrala delarna av Stockholm att bli en så kallad miljözon inom kort.

Stor minskning på kort tid

I undersökningen1  – där deltagarna utgörs av svenska bilförare – ställs bland annat frågan om när i tiden de tror att majoritet av bilarna i trafiken går på el. I årets undersökning tror endast tio procent att det skiftet sker 2030, vilket kan jämföras med 19 procent i fjol (2023) och 23 procent för två år sedan.

För hög prislapp anges som den främsta orsaken till uppskjutandet av ett elbilsköp.

34 procent av de tillfrågade tror dock att elbilarna kommer ta över någon gång efter 2035, samtidigt som 19 procent uppger att de blivit mer negativt inställda till elbilar under det senaste året. En siffra som var 13 procent för ett år sedan.

Kommunikationschefen på Circle K, Erika Albansson Söderlund, säger att det delvis kan kopplas till den vikande nybilsförsäljningen, där privatmarknaden för elbilar har stått för det största tappet. Samtidigt förvånas hon över den alltmer negativa inställningen gentemot elbilarna.

Pris och slopad klimatbonus styr

Bakom den vikande tron på elbilarna nämns framförallt det höga priset men även den slopade klimatbonusen, som tidigare ansetts vara ett incitament till att köpa elbil.
I undersökningen ställdes även frågan ”Skulle du vara mer benägen att köpa en elbil om det återinfördes en klimatbonus?”.

Snart bara möjligt för elfordon att köra i den kungliga huvudstaden. Foto: Envato

Där svarade i år 40 procent ja, vilket är att jämföra med 23 procent i förra årets undersökning2. Samtidigt svarar 50 procent av de tillfrågade att de inte tycker det är statens uppgift att finansiera bonusen.

Fossilbilar förbjuds i huvudstaden

Samtidigt som skepticismen gentemot elbilar växer får Miljöpartiet sin vilja igenom. Åtminstone i Stockholm, trots att partiet endast fick drygt sex procent av rösterna i senaste kommunalvalet. Där kommer det vid nästa årsskifte att införas ett totalförbud mot bensin- och dieselbilar i de centrala delarna av staden3, något som partiet under lång tid drivit på.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin – som tidigare sagt att miljözonen är symbolpolitik – säger till DN att han kommer skicka in en överklagan till länsstyrelsen med hänvisning till att beslutet är dåligt underbyggt.



  1. Undersökningen gör Circle K årligen i samarbete med Kantar Media. []
  2. I studien ingick 3 121 personer i åldrarna 18–79 år under perioden 1–12 mars 2024. De intervjuade personerna har körkort och kör personbil med fossilt bränsle. Det var Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) som genomförde undersökningen på uppdrag av Circle K. []
  3. Beslutet innebär att inga bensin- eller dieselbilar får köra i ett område som inkluderar Kungsgatan, Hamngatan, Sveavägen och Birger Jarlsgatan. []

Kommentarsfält

Kommentarer förhandsgranskas inte av Frihetsnytt och är inte redaktionellt innehåll. Du är själv juridisk ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Senaste nytt

- Annons -

bli prenumerant

Liknande artiklar

0
Din varukorg är tom!

Det ser ut som om du inte har lagt till några artiklar i din kundvagn ännu.

Bläddra bland produkter