tisdag, 27 september, 2022

Twitter tvingas till miljardböter efter försäljning av säkerhetsdata

Förlikningen mellan Twitter och USA:s federala handelskommission – en ny skamfläck innan Elon Musks övertag

Twitter har gått med på att betala motsvarande 1 500 miljoner kronor efter att företaget anklagats för att ha sålt privat information från användare för att rikta reklam, utan att ha emottagit användarnas samtycke. Justitiedepartementet och Federal Trade Commission (FTC) tillkännagav förlikningen som, om den godkänns av en federal domstol, kräver att Twitter betalar beloppet i civilrättsliga påföljder, samt förbättrar sina efterlevnadsmetoder för att skydda användarnas dataintegritet.

Twitters chief privacy officer, Damien Kieran, sa att företaget, för att nå uppgörelsen, har betalat motsvarande 1 500 miljoner kronor i straffavgift och har också ”underordnat sig FTC:s krav på operativa uppdateringar och programförbättringar” för att skydda användarnas integritet och säkerhet.

Kieran sa att ärendet rör en integritetsincident som avslöjades 2019 ”när vissa e-postadresser och telefonnummer angivna för kontosäkerhetsändamål kan ha använts av misstag för reklam.” ”Det här problemet togs upp den 17 september 2019, och idag vill vi upprepa det arbete vi kommer att fortsätta att göra för att skydda integriteten och säkerheten för de människor som använder Twitter”, sa Kieran i ett uttalande.

Bedrägligt använt personlig information”

Enligt anmärkningen som lämnades in i onsdags till U.S. District Court för Northern District of California, anklagades Twitter för att ha brutit mot FTC regelverk och en uppgörelse från 2011 med FTC genom att ha missvisat sina användare om hur deras personuppgifter skulle komma att användas.

Från åtminstone maj 2013 till september 2019 påstås Twitter ha ”bedrägligt använt personlig information som samlats in för specifika säkerhetsrelaterade ändamål för reklam”, sade klagomålet, som lämnades in av justitiedepartementet på uppdrag av FTC.

”Särskilt, medan Twitter uppgav för användarna att de samlade in deras telefonnummer och e-postadresser för att säkra deras konton, undvek Twitter att informera om att de också använde kontaktuppgifterna för att hjälpa annonsörer att nå sina föredragna målgrupper”, står det i stämningen.

Kommer att behöva jobba på integritetsskyddet

Som en del av de nya efterlevnadsåtgärder som Twitter har gått med på i förlikningen kommer det att krävas att utveckla och underhålla ett ”omfattande program för integritet och informationssäkerhet”, genomföra en integritetsgranskning med en skriftlig rapport innan något nytt initiativ som samlar in användare introduceras, samt genomföra regelbundna tester av sina dataskyddsåtgärder, meddelade det amerikanska justitiedepartementet.

”Twitter kommer också att behöva erhålla regelbundna bedömningar av sitt datasekretessprogram från en oberoende bedömare, tillhandahålla årliga intyg om efterlevnad från en högre tjänsteman, tillhandahålla rapporter efter eventuella dataintegritetsincidenter som påverkar 250 eller fler användare och följa många andra rapporter och arkiveringskrav”, tillade myndigheten.

Twitter är till stor del en gratistjänst och tjänar pengar främst genom annonsering. Elon Musk, som nyligen ingått avtal om att köpa Twitter, har sagt att han vill diversifiera företagets intäktsströmmar och vill öka den årliga omsättningen från 50 till 265 miljarder kronor till år 2028.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

Ny metod för cancerbehandling

Flera blir strömlösa

- Annons -

Liknande artiklar

00:04:30

Nyhetssändning 27 september