måndag, 26 september, 2022

Vd:ar i USA börjar trycka tillbaka progressiv mobbning

En trend börjar utvecklas där företagsledningar i USA tydligt motverkar den åsiktsmobbning som härrör från ett fåtal ”triggade” anställda

I förra veckan blev kryptoföretaget Krakens vd Jesse Powell den senaste chefen att meddela att han har fått nog. Han bjöd in anställda som kände sig ”triggade” av vad de upplevde som ”kontroversiella idéer” att acceptera ett avgångsvederlag och lämna företaget.

Powell uppger att av företagets 3 000 anställda har cirka 30 valt att acceptera fyra månaders avgångsvederlag och ledighet, med hänvisning till deras väldigt stora behov av att uttrycka politiska eller sociala övertygelser på arbetsplatsen. Kommentarer från de återstående 99 procenten av Kraken-anställda angående policyn för att hålla politiskt och socialt laddade frågor borta från arbetsplatsen var ”överväldigande positiva”, sa han. ”Jag tror att alla är redo att gå tillbaka till jobbet och sluta bli distraherade.”

SpaceX, Elon Musks rymdkoncern, anslöt sig till denna trend den 16 juni. Efter att flera anställda publicerat ett öppet brev som fördömde Musks kampanj för att förvärva Twitter och styra bort den sociala medieplattformen från censur, svarade SpaceX med att sparka dem. De anställda kritiserade offentligt Musks ansträngningar som ”en frekvent källa till distraktion och skam” för SpaceX.

Efter att ha sparkat de ansvariga för kritiken offentliggjorde SpaceX vd Gwynne Shotwell att det öppna brevet som kritiserade Musk hade fått motsatt effekt. Brevet fick anställda att känna sig obekväma, skrämda, mobbade och/eller arga eftersom brevet pressade dem att skriva på något som inte speglade deras åsikter. ”Vi har för mycket viktigt arbete att utföra och inget behov av den här typen av övergripande aktivism.” säger Shotwell.

The Athletic, en amerikansk sportnyhetswebbplats som ägs av The New York Times, meddelade sin personal denna vecka att hålla sig till sport och släppa den politiska aktivismen. ”Vi vill inte hindra människor från att ha en röst och uttrycka sig”, stod det i ett direktiv från publikationens vd.

Vissa anställda höll inte med. En anställd reagerade snabbt i protest och sa: ”Hur är det med Black Lives Matter? Är det en politisk fråga? Vem kommer att skriva om idrottares protester? Hur är det med transatleter inom idrotten?”

Sexundervisning i barnprogram

Politisk aktivism kan drabba företag, både internt och externt. Disneys vd Bob Chapek har visat sig vara en sedelärande varning till företagsledare. I mars böjde han sig för aktivistanställda och meddelade att Disney, ett företag som producerar barnprogram och familjeunderhållning, skulle ”kämpa” för att stödja sexualundervisning för barn i lågstadiet, medan hans företag avslöjade sin avsikt att sexualisera barnprogram.

Denna åtgärd utlöste en motreaktion från konservativa anställda och ledde till att föräldrar avbröt prenumerationer och besök i nöjesparker. Efter att Disneys vd och företagsledning riktat hård politisk kritik av en delstatslag i Florida som förbjuder sexualkunskap på förskola och upp till tredje klass svarade delstatens guvernör Ron DeSantis genom att återkalla den skattemässiga ställningen för företagets nöjespark i Orlando. Sedan Disney i mars började bli mer aktiva i den politiska debatten har dess aktievärde tappat 27 procent, vilket är långt under den genomsnittliga aktienedgången.

Yttrandefrihet = hatretorik?

Förutom ansträngningar på SpaceX för att medarbetarnas fokus ska riktas mot företagets verksamhet, arbetar Elon Musk också på att förvandla sitt planerade förvärv, Twitter, till en mer inkluderande plattform. I förra veckan kommunicerade han till de anställda att plattformen måste vara öppen för alla politiska synpunkter och att samtal som representerar laglig yttrandefrihet, hur kränkande det än är, bör tillåtas på Twitter. Han förväntas, om försäljningen av företaget går igenom, sparka många av de progressiva chefer som bedrivit ett hårt åsiktsförtryck på Twitter.

Många organisationer, även de mest progressiva, upptäcker att det inte är en framgångsfaktor att ta upp rasfrågor, genusagendor och liknande som får anställda att vända sig mot varandra. Politico rapporterade i november 2020 att miljöorganisationen National Audubon Society med sina 600 000 medlemmar hållit ett misslyckat mångfaldsmöte och en mycket kritisk medarbetarundersökning, vilket tvingat företagets två ledande ”mångfalds- och inkluderingstjänstemän” att lämna sina tjänster. Ytterligare 11 anställda valde att lämna i solidaritet eftersom organisationen enligt deras uppfattning upprätthåller en kultur av antagonism mot kvinnor och färgade personer.

Företag lär sig att de ofta skadar sina egna varumärken och förlorar kunder genom att inta mycket kontroversiella politiska positioner. Och många vd:ar är fullständigt oförberedda på den hårda värld av kontroversiella socialpolitiska frågor.

Hjälp oss! Dela artikeln i sociala medier

Senaste nytt

- Annons -

Liknande artiklar

00:29:32

Personerna som hotar yttrandefriheten!